مراحل راه اندازی باشگاه مشتریان برای بوتیک و ایده هایی برای تاثیرگذاری بیشتر آن

10 مرداد, 1402

در بازار پرهیاهوی بوتیک‌ها، ایجاد روابط قوی با مشتریان برای کسب‌و‌کارها اهمیت فوق‌العاده بالایی پیدا می‌کند. یکی از راه‌های موثر برای ساخت چنین رابطه‌ای، ایجاد یک باشگاه مشتریان برای بوتیک است. در واقع شما می‌توانید با راه اندازی باشگاه مشتریان بوتیک از ویژگی‌های تعاملی آن سود زیادی ببرید؛ چون این راهی است که به وفاداری افراد نسبت به فروشگاه شما منتهی می‌شود. اگر نمی‌دانید باشگاه مشتریان چیست و چطور به شما کمک می‌کند همراه ما باشید چراکه در ادامه این مطلب ابتدا به مراحل اساسی ایجاد باشگاه مشتریان پوشاک می‌پردازیم و سپس اهداف آن را بررسی می‌کنیم و دنیایی از ایده‌های خلاقانه را برای راه‌اندازی‌اش به شما ارائه می‌دهیم.

مراحل راه اندازی باشگاه مشتریان بوتیک

چه یک بوتیک کوچک باشید و چه یک فروشگاه لباس بزرگ، باشگاه مشتریان برای بوتیک می‌تواند به شما کمک کند از رقبای خود متمایز شوید و یک پایگاه مشتری وفادار بسازید. برای این کار باید قدم به قدم پیش بروید و اقدامات خاصی را انجام دهید که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

۱- اهداف خود را مشخص کنید

قبل از راه اندازی باشگاه مشتریان برای فروشگاه لباس مشخص کنید که انتظار شما از آن چیست؛ امیدوارید به چه چیزی برسید و چه کسی را می‌خواهید هدف قرار دهید. داشتن یک هدف برای ایجاد باشگاه مشتریان برای بوتیک باعث می‌شود تمام قدم‌های بعدی را منطقی‌تر بردارید. برای اینکه در مشخص کردن اهداف راحت‌تر باشید، پیشنهاد می‌کنیم به این دو سوال جواب دهید: آیا به دنبال افزایش وفاداری مشتری، افزایش فروش یا جمع آوری داده‌های مشتری هستید؟ مشتریان ایده‌آل شما چه کسانی هستند و برای چه چیزی ارزش قائل هستند؟

۲- مدل عضویت را انتخاب کنید

انواع باشگاه مشتریان متعدد است و شما باید بهترین گزینه را برای فروشگاه خود انتخاب کنید. اینکه چه مدل از بقیه بهتر است، به هدف شما و نوع مخاطب‌تان بستگی دارد. مشتریان همیشه حواس‌شان به شرایط باشگاه مشتریان برای بوتیک است و مزایای آن را سبک و سنگین می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توانید سرسری و بدون توجه هر مدل که شد را انتخاب کنید. (نگران نباشید؛ در ادامه مطلب انواع مدل‌های آن را توضیح می‌دهیم)

۳- در مورد مزایا و جوایز تصمیم بگیرید

بدون شک برای اینکه باشگاه شما نتایج درخشان و سودآوری را به همراه داشته باشد، باید مزایا و جوایز ویژه‌ای را به اعضای باشگاه ارائه دهید. این جوایز می‌تواند شامل موارد مختلفی همچون تخفیف‌های فصلی، ارسال رایگان و یا مواردی دیگر باشد. اطمینان حاصل کنید مزایایی که ارائه می‌دهید برای مخاطبان هدف شما جذاب باشد و با پتانسیل‌های فروشگاه‌تان همخوانی داشته باشد.

۴- فرآیند ثبت نام را ساده کنید

پیوستن به باشگاه مشتریان خود را برای افراد آسان کنید. شما می‌توانید یک صفحه مخصوص در وب‌سایت خود ایجاد کنید، یک برگه ثبت نام در فروشگاه ارائه دهید، یا یک گزینه ثبت نام را هنگام پرداخت جلو چشم مشتریان قرار دهید. با این کار در واقع به افراد اجازه می‌دهید خیلی ساده در کلاب شما عضو شوند و از مزایای آن باخبر شوند.

۵- باشگاه مشتریان را تبلیغ کنید

از طریق ایمیل مارکتینگ، ارسال پیامک، رسانه‌های اجتماعی و تابلوهای اعلان در فروشگاه، اخبار کلاب خود را به اشتراک بگذارید. برای مشتریانی که به آن ملحق می‌شوند، انگیزه‌هایی مانند دریافت تخفیف ویژه ایجاد کنید. وقتی آن‌ها ببینند که برای دریافت چنین تخفیفی فقط کافی‌ است که در باشگاه شما ثبت نام کنند، شک نکنید که این کار را می‌کنند. علاوه‌براین، از هر روش دیگری برای برانگیخته کردن آن‌ها به ثبت نام استفاده کنید و تبلیغات باشگاه را به نحو احسن انجام دهید.

۶- تعامل را حفظ کنید

به طور منظم با اعضای باشگاه تعامل داشته باشید؛ برایشان ایمیل بفرستید، پیامک بفرستید و موجودی‌های جدید و تخفیف‌های ویژه را به آن‌ها پیشنهاد دهید تا معجزه باشگاه را ببینید. این مرحله آخرین مرحله راه‌اندازی باشگاه مشتریان برای بوتیک شما است و به جرات مهم‌ترین مرحله نیز است. اگر می‌خواهید به زودی چندین برابر تمام هزینه‌هایی که برای تبلیغات و راه‌اندازی خرج کرده‌اید را بدست آورید، از تعامل مداوم غافل نشوید.

مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان بوتیک

1- بهبود روابط با مشتری

برنامه های وفاداری و پاداش می توانند روابط مشتری با کسب و کار شما را از طرق مختلف بهبود ببخشند؛ به خصوص با ایجاد یک تجربه خرید مشتری محور و ایجاد وفاداری عاطفی. باشگاه مشتریان برای لباس فروشی باید به گونه‌ای طراحی شود مشتریان احساس کنند در یک باشگاه انحصاری هستند. اگر مشتریان از طریق عضویت در باشگاه مشتریان، پاداش یا تخفیفات قابل توجهی دریافت می کنند، می توانید این تخفیفات را انحصاری کرده و موجب وفاداری عاطفی مشتریان به برند خود شوید. لازم به ذکر است با تأکید بر وفاداری عاطفی، برندها می‌توانند روابط خود با مشتریان را بهبود ببخشند و همچنین حفظ و تعامل مشتری با نام تجاری خود را افزایش می دهند.

2- افزایش وفاداری مشتری

آیا می دانستید که جذب یک مشتری جدید پنج برابر بیشتر از حفظ یک مشتری موجود هزینه دارد؟ یکی از اهداف اصلی باشگاه مشتریان بوتیک افزایش وفاداری مشتریان فعلی شما است. باشگاه مشتریان مکانی است که مشتریان احساس ارتباط نزدیک‌تری با فروشگاه لباس دارند و این ارتباط نزدیک تاثیر به‌سزایی در افزایش وفاداری آن‌ها دارد. مشتریانی که عضو باشگاه مشتریان می‌شوند، به دلیل علاقه و ارتباط نزدیک‌تر با بوتیک، به احتمال زیاد در آینده نیز مجدد خریدار حضوری محصولات شما خواهند بود.

3- بازاریابی مستقیم و تبلیغات آسان‌تر

بسته به نوع باشگاه مشتریان که راه‌اندازی می‌کنید، برنامه های وفاداری این پتانسیل را دارند که بازاریابی مستقیم برای مشتریان شما را بسیار آسان‌تر و موفق‌تر کنند. به این صورت که مشتریان عضو باشگاه مشتریان ممکن است تجربیات خود را درباره بوتیک با دوستان و آشنایان‌شان به اشتراک بگذارند؛ انجام این کار باعث می‌شود تعداد مشتریان جدید به دلیل توصیه‌ها و بازخوردهای مثبت افزایش یابد.

اهداف راه اندازی باشگاه مشتریان برای بوتیک

هدف اصلی باشگاه مشتریان برای فروشگاه های لباس تقویت روابط قوی‌تر با مشتریان است که در نهایت منجر به افزایش وفاداری به فروشگاه، تکرار خرید و درآمد بیشتر می‌شود. از طریق راه اندازی باشگاه مشتریان برای بوتیک به عنوان یک فروشگاه لباس می‌توانید حس وفاداری را در بین مشتریان خود ایجاد کنید و تجربه خرید جذاب‌تری را برای آن‌ها ایجاد کنید.

یکی دیگر از اهداف ایجاد باشگاه مشتریان برای بوتیک جمع‌آوری داده‌های ارزشمند مشتری است. با جمع‌آوری اطلاعاتی مانند عادات خرید و ترجیحات مشتریان، می‌توانید نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کنید. با این کار به راحتی می‌توانید فروش خود را تا حد چشم‌گیری بالا ببرید؛ چراکه می‌توانید بر اساس این داده‌ها پیشنهادات هدفمند‌تری را برای افراد ارسال کنید و به راحتی آن‌ها را به خرید مجدد ترغیب کنید. مثلا وقتی در سبد خرید یکی از مشتریان شما همیشه یک تیشرت مردانه پیدا می‌شود، مطمئنا با دیدن پیامک تخفیف تیشرت مردانه به آن واکنش نشان می‌دهد.

۳ ایده خلاقانه برای تقویت تعامل با اعضای باشگاه مشتریان

افتتاح باشگاه مشتریان پوشاک اگر بدون خلاقیت همراه باشد، ممکن است نتایج چشم‌گیری به دنبال نداشته باشد. با توجه به اینکه مهم‌ترین عامل در موفقیت یک باشگاه، میزان تعامل افراد با آن است، باید روش‌های خلاقانه‌ای را برای برقراری تعامل با آن‌ها پیاده‌سازی کنید. در ادامه سه ایده خلاقانه را به شما معرفی می‌کنیم.

۱- ایجاد یک برنامه عضویت لول بندی شده

یک برنامه عضویت لول‌بندی شده دارای سطوح مختلفی است که افراد با توجه به میزان تعامل‌شان با شما پاداش دریافت می‌کنند. مثلا اگر کسی هر ماه از شما لباس خریداری کند، می‌تواند در سطح بالاتری نسبت به کسی باشد که هر فصل یکبار از شما خرید می‌کند. با این کار می‌توانید افراد را به تعامل بیشتر با خود ترغیب کنید و به موفقیت باشگاه مشتریان برای بوتیک ایمان بیاورید.

۲- از رسانه های اجتماعی برای تعامل با اعضا استفاده کنید

یک گروه خصوصی در تلگرام (یا پیام‌رسان‌های دیگر) برای اعضای باشگاه مشتریان خود ایجاد کنید تا بتوانند با یکدیگر و برند شما ارتباط برقرار کنند. می‌توانید از این پلتفرم‌ها برای اشتراک‌گذاری محتوای ویژه برای اعضا و یا دریافت بازخورد از آن‌ها استفاده کنید.

۳- برای تولد اعضا به آن‌ها جایزه بدهید

باشگاه مشتریان برای بوتیک باید چیزی بیش از ارسال پیامک تخفیف باشد. اعضا باشگاه خود را با یک تخفیف چشم‌گیر مخصوص تولد یا هدیه رایگان غافلگیر کنید. این کار به آن‌ها نشان می‌دهد که شما برای‌‌شان ارزش قائلید و به آن‌ها اهمیت می‌دهید.

۲ تا از بهترین مدل های باشگاه مشتریان برای بوتیک

بهترین مدل باشگاه مشتریان برای بوتیک، آن مدلی است که تمام پتانسیل‌های شما را در نظر گرفته باشد و تمام اهداف‌تان را برآورده کند. به این ترتیب هزینه راه اندازی باشگاه مشتریان بوتیک برای شما به‌صرفه در می‌آید و به نتایج درخشانی در فروش‌تان منجر می‌شود.

باشگاه مشتریان امتیازی

همانطور که می‌دانید افراد عاشق امتیاز جمع کردن هستند. در این مدل از باشگاه مشتریان برای بوتیک افراد به ازای هر خرید امتیاز مشخصی را دریافت می‌کنند که می‌توانند از آن برای کسب جوایز مختلفی استفاده کنند. این جایزه‌ها ممکن است تخفیف روی خریدهای بعدی، ارسال رایگان یا هر چیز دیگری باشند.

باشگاه مشتریان تعاملی

یکی از بهترین مدل های باشگاه مشتریان برای بوتیک مدل باشگاه تعاملی است. در این مدل شما می‌توانید از پتانسیل‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف (مانند استوری و پست در اینستاگرام) برای ارائه تخفیف و جایزه به مشتریان خود استفاده کنید. مثلا می‌توانید به ازای گذاشتن استوری از خریدشان به افراد تخفیف دهید. این کار باعث می‌شود هم خود اعضا برای استفاده از تخفیف تشویق شوند و هم افراد بیشتری فروشگاه شما را بشناسند که این خود باعث جذب مشتری جدید می‌شود.

آنچه باهم بررسی کردیم

یک باشگاه مشتریان برای لباس فروشی می‌تواند به افزایش وفاداری مشتریان و تکرار در خرید آن‌ها منجر شود. علاوه‌براین باعث می‌شود تا با جمع‌آوری داده‌های ارزشمند، امکان راه‌اندازی تبلیغات هدفمند و پرسود را داشته باشید؛ چون این داده‌ها (مانند سلیقه مشتری بر اساس خریدهای پیشین) به شما کمک می‌کند تا بر اساس سلیقه هر مشتری، بهترین پیشنهاد را به او بدهید. علاوه‌براین یک باشگاه مشتریان خوب می‌تواند سرنوشت لباس فروشی و بوتیک شما را عوض کند. فراموش نکنید که هزینه جذب مشتری جدید بسیار بیشتر از هزینه حفظ مشتریان قدیمی است و بهترین راه حفظ مشتریان، ایجاد یک باشگاه تعاملی جذاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *