راهنمای کامل جذب مشتری برای کسب‌وکارهای مختلف همراه با مثال!

23 مهر, 1402

مشتری مثل اکسیژن است، اگر او را جذب نکنید از بین می‌روید! در واقع حیات تمام فروشگاه‌ها و کسب‌وکارها به جذب مشتری وابسته است. از همین رو آموزش فروش و راه های جذب مشتری اهمیت بسیار بالایی دارند.

اگر به دنبال یادگیری تکنیک‌ها و ابزارهای جذب مشتری به قصد فروش بیشتر هستید جای درستی آمده‌اید. در این مقاله اصول جذب مشتری را به شما یاد می‌دهیم و مثال‌های فراوانی برای کسب‌وکارهای مختلف می‌زنیم تا حسابی این اصول را درک کنید.

آموزش جذب مشتری رموز طلایی فراوانی دارد که کمتر کسی در دنیای فروش به آن‌ها توجه می‌کند؛ همراه ما باشید تا همه آن‌ها را به شما یاد دهیم.

 

جذب مشتری چیست؟

جذب مشتری به تمام کارهایی گفته می‌شود که انجام می‌دهید تا مردم را ترغیب کنید از فروشگاه شما خرید کنند. این کارها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ دسته اول شامل اقداماتی‌ست که در محیط فروشگاه خود انجام می‌دهید تا نظر دیگران را به محصولات‌تان جلب کنید و دسته دوم اقداماتی که به کمک ابزارهای بازاریابی و تبلیغات انجام می‌دهید.

به طور مثال تنظیم نور پردازی داخل فروشگاه برای بهتر دیده شدن محصولات و همچنین ساخت یک دکور یا ویترین جذاب، به دسته اول مربوط است. وقتی شما این کارها را می‌کنید در واقع درحال پیاده‌سازی راهکارهای جذب مشتری در محیط فروشگاه هستید.

ساده‌ترین مثال برای دسته دوم، یعنی استفاده از ابزارهای بازاریابی، فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام است. این دسته دوم به شما اجازه می‌دهد به عده زیادی از مردم دسترسی پیدا کنید و ویترین مغازه خود را به فراتر از محدوده فروشگاه خود ببرید.

جذب مشتری با تنظیم نور پردازی داخل فروشگاه

 

اگر کمی دقت کنید، متوجه می‌شوید که تمام این فعالیت‌ها به خاطر این است که بتوانید مردم را به خرید از خود راضی و مشتاق کنید. حالا این که چقدر در این کار موفق باشید، کاملا به این بستگی دارد که چگونه و با چه تکنیک‌هایی این کارها را انجام دهید. اینجاست که توجه به روش های جذب مشتری اهمیت پیدا می‌کند.

در واقع هرچقدر شما بیشتر این روش‌ها و تکنیک‌ها را بلد باشید، توانایی شما در جلب مشتری افزایش پیدا می‌کند. پس معطل چه چیزی هستید؟ برویم سراغ یادگیری تمام این روش‌ها!

 

روش های جذب مشتری به صورت حضوری و آنلاین

روش‌ها و تکنیک های جذب مشتری تعداد بسیار زیادی دارند. بسته به این که شما چه بودجه‌ای دارید و تا چه اندازه می‌خواهید هزینه کنید، می‌توانید از ابزارهای جذب مشتری مختلفی استفاده کنید. در ادامه تمامی آن‌ها را به شما آموزش می‌دهیم. پس با اصول جذب مشتری آنلاین و آفلاین همراه ما باشید تا هم به شما بگوییم باید در فضای آنلاین و اینترنت چه کارهایی انجام دهید و هم در محیط فروشگاه خود برای جذب مشتری حضوری چکار کنید.

 

جذب مشتری حضوری

روش جذب مشتری حضوری فقط به ساختن یک ویترین رنگارنگ یا شیک و جذاب خلاصه نمی‌شود. شما باید به نکات و جزئیات ریزتری توجه کنید و مو را از ماست بکشید بیرون. مهم‌ترین راه های جذب مشتری در مغازه شامل موارد زیر هستند.

●       به مشتریان روی خوش نشان دهید

شنیده‌اید که می‌گویند به بچه روی خوش نشان دهی پررو می‌شود؟ به مزخرف بودن این پند حکیمانه کار نداریم، شما هم باید به بچه روی خوش نشان دهید هم به مشتری! چون باعث می‌شود با شما صمیمی‌تر شود و با خیال راحت‌تر از شما سوال بپرسد. واضح است که وقتی یک مشتری بیشتر و راحت‌تر سوال می‌پرسد شما فرصت بیشتری برای بیان فواید و ویژگی‌های محصول خود پیدا می‌کنید و می‌توانید به او بفروشید. این کار برای جلب اعتماد مشتری ضروری است.

●       اطلاعات خود را در مورد محصول افزایش دهید

وقتی مشتری از شما یا فروشندگان‌تان می‌پرسد که این محصول چه کیفیتی دارد، دلش نمی‌خواهد که صرفا به او بگوید «خیلی خوب» است! آیا کسی هست که بگوید ماست من ترش است؟ قطعا نه! اینکه صرفا بگویید این محصولی با کیفیت است و خیلی عالی است به جلب مشتری و فروش منجر نمی‌شود. شما باید در عوض این سوال، به مشتری اطلاعات دقیق‌تری بدهید. به طور مثال بگویید که از چه موادی ساخته شده است، محصول چه شرکتی است، مقاومتش در برابر آسیب‌های احتمالی چگونه است و دیگر ویژگی‌های دقیق آن. پس لازم است دانش و اطلاعات خود را بالا ببرید، این یکی از اصول جذب مشتری است که کمتر کسی رعایت می‌کند، درحالی که بسیار مهم است.

●       بگذارید مشتری آن را تجربه کند

در بسیاری از فروشگاه‌ها می‌شود به مشتری اجازه داد محصول را تجربه کند. یعنی آن را تست و آزمایش کند. به طور مثال اگر محصولات آرایشی بهداشتی دارید، یک نمونه باز شده و مخصوص تست را در اختیار مشتری بگذارید تا همان لحظه آن را روی پوست خود تست کند (مثلا سایه، رژ لب و غیره). اگر فروشنده لباس هستید، حتما از مشتری بخواهید آن را بپوشد و به او اطمینان دهید که با اینکار هیچ الزامی برای خریدن درکار نیست. اگر خوراکی می‌فروشید، یک نمونه کوچک برای چشیدن طعم بگذارید. و بسیاری مثال‌های دیگر. در اغلب فروشگاه‌ها می‌توان تجربه محصول را به مشتری در همان لحظه نشان داد.

 

ابزارهای جذب مشتری غیرحضوری

برای جذب مشتری فراوان و رسیدن به یک فروش فوق‌العاده باید از سطح تکنیک‌های حضوری فراتر بروید و راه های جذب مشتری مبتنی بر تکنولوژی و فناوری استفاده کنید. اینکه صرفا از خود بپرسید چگونه مشتری جذب کنیم و هیچ اقدام مدرنی برای آن انجام ندهید به فروش منجر نمی‌شود. بنابراین به نحوه جذب مشتری از طریق ابزارهای زیر توجه کنید و آن‌ها را بکار گیرید.

استفاده از دستگاه ذخیره شماره موبایل

تکنولوژی همیشه به کمک شما می‌آید. با ابزارهای موجود در دنیای مدرن می‌توانید به میزان فروشی دست پیدا کنید که یک روز حتی خواب آن را هم نمی‌دیده‌اید. یکی از این ابزارها، دستگاه ثبت شماره موبایل مشتری است. هرچند که این دستگاه در محیط فروشگاه شما قرار می‌گیرد و به صورت حضوری کاربرد دارد، اما سنگ بنای فروش غیر حضوری است. در واقع این دستگاه روی پیشخوان شما قرار می‌گیرد. وقتی مشتری خریدش را انجام داد باید از او بخواهید که شماره خود را در دستگاه وارد کند (یا خودتان این کار را بکنید). او بلافاصله یک پیام «تشکر از خرید» دریافت می‌کند. از همین لحظه به بعد شما می‌توانید همیشه به او بفروشید. می‌پرسید چطوری؟

مشتری شما که قبلا از شما خرید کرده است، در خانه نشسته و مشغول کار کردن با گوشی موبایل خود است. او ناگهان پیامی دریافت می‌کند که در آن نوشته: «دوست عزیز! ۳۰ درصد تحفیف ویژه تا پایان امشب برای خرید همه محصولات برای شما فعال شد». این مشتری قبلا از شما خرید کرده و می‌داند که محصول شما چه کیفیت و ویژگی‌هایی دارد. در این لحظه او یک فرصت طلایی پیش روی خود می‌بیند که می‌تواند محصولات دیگر شما (بسته به کارتان ممکن است همان محصول) را با قیمتی استثنایی خریداری کند. این یعنی فروش غیر حضوری با کمترین تلاش ممکن!

 

سایت بسازید

وب‌سایت‌ها یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای فروش در دنیای مدرن هستند. در مرود روش های جذب مشتری اینترنتی از طریق وب‌سایت یک آمار خیره کننده وجود دارد که می‌گوید در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان بیش از ۵/۷ ترلیون دلار (یعنی ۲۸۴ هزار میلیارد تومان!) خرده فروشی انجام شده است. این آمار مربوط به فروشگاه‌هایی است که محصولات خود را از طریق وب‌سایت‌شان فروخته‌اند. چنین آماری نشان می‌دهد که مردم تا چه اندازه به خرید از وب‌سایت رو آورده‌اند و این می‌تواند نشانه‌ای برای شما باشد که همین امروز برای ساخت‌ وب‌سایت خود اقدام کنید. البته لازم به ذکر است که راه‌اندازی وب‌سایت به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد و مثل ابزار قبلی (دستگاه ذخیره شماره تماس) فورا و یک روزه راه نمی‌افتد و هزینه‌های زیادی روی دست‌تان می‌گذارد.

 

سوشال مدیای خود را فعال کنید

تا به حال به این فکر کرده‌اید که مجموعا روزی چند دقیقه در اینستاگرام و تلگرام و غیره وقت می‌گذرانید؟

وب‌سایت Statista که یک مرجع آمار دهی چهانی است می‌گوید در سال ۲۰۲۲، به طور میانگین تمام مردم دنیا روزی حدود ۲/۵ ساعت در شبکه‌های اجتماعی وقت سپری می‌کنند. این میانگین به شکل اعجاب آوری زیاد است. دقت کنید که این میانگین است و نشان می‌دهد که عده بسیار زیادی حتی زمان بیشتری را در این فضا می‌گذرانند. خب، وقتی مردم این همه از زمان خود را در روز در این شبکه‌ها هستند، یعنی شما می‌توانید از طریق همین شبکه‌ها به سراغ‌شان بروید و تبلیغات خود را به آن‌ها نشان دهید.

کار را خیلی سختش نکنید. در شبکه‌های رایج مثل اینستاگرام، بله، ایتا، تلگرام، روبیکا و غیره برای فروشگاه خود یک صفحه بسازید و در آن فعالیت کنید. البته توجه کنید که این کار نیز هزینه زیادی دارد که شامل طراحی، تولید محتوا و ادمین صفحه می‌شود. اگر از پس تامین بودجه آن بر‌می‌آیید، همین امروز شروع کنید.

 

چگونگی جذب مشتری در کسب وکارها و فروشگاه های مختلف

بسته به اینکه شما صاحب چه کسب‌وکاری هستید و چه فروشگاهی دارید، ایده برای جذب مشتری متفاوت است. در ادامه قصد داریم به شما چگونگی جذب مشتری برای فروشگاه‌های مختلف را آموزش دهیم. توجه کنید که حتی اگر فروشگاه شما چیزی جز مثال‌های زیر است، به این معنی نیست که این ایده‌ها بدرد شما نمی‌خورد. بلکه شما می‌توانید با مطالعه آن‌ها ایده‌های نابی را برای فروشگاه خود بکار بگیرید. فقط باید بررسی کنید که کدام یک از آن‌ها به درد شما هم می‌خورد.

جذب مشتری در آژانس هواپیمایی

جذب مشتری در آژانس هواپیمایی نیازمند بکارگیری استراتژی‌های بازاریابی خلاقانه و خدمات استثنایی به مشتریان است. در اینجا چند ایده جذاب را به شما می‌گوییم تا با اجرای آن‌ها از دیگران متمایز شوید و در جلب مشتری و نظر او موفق باشد.

Customer acquisition in an airline agency

  • پکیج سفر ببنید: با توجه به انواع روحیات مختلف افراد، بسته‌ها و پکیج‌های مختلفی را به آن‌ها پیشنهاد دهید. مثلا خدمات سفرهای لوکس، سفرهای کاری، خانوادگی و مجردی را به صورت مجزا تبلیغ کنید. به این ترتیب می‌توانید در جلب مشتری علاقه‌مند به ‌آن‌ها موفق باشید.
    در این پکیج‌ها هتل‌ها، تورها و تفریحاتی را پیشنهاد دهید که با سلیقه هر کدام از مشتریان همسو و بر اساس نیازشان باشد. مثلا در پکیج سفر لوکس، فقط هتل‌های پنج ستاره و چهار ستاره بفروشید. در پکیج سفر خانوادگی گشت‌های بازدید از شهربازی‌ها و غیره را ارائه دهید و همین طور تا آخر.

 

  • باشگاه مشتری راه‌اندازی کنید: باشگاه مشتری که با دستگاه ذخیره شماره موبایل ساخته می‌شود به سازوکاری گفته می‌شود که در آن به مشتریان خود جایزه می‌دهید و با ارائه امتیازات ویژه (مانند تخفیف) آن‌ها را ترغیب می‌کنید تا دوباره از خدمات شما استفاده کنند.

جذب مشتری برای کافی شاپ

کافی شاپ مکانی است که در آن مردم به دنبال این هستند تا زمان استراحت خود را به بهترین شکل ممکن بگذرانند. اگر می‌خواهید با تمام رقبای خود متمایز شوید، ترفندهای جذب مشتری که در زیر می‌گوییم را انجام دهید تا به شکلی باور نکردنی سر زبان‌ها بیوفتید و مشتری جذب کنید.

جذب مشتری برای کافی شاپ

  • روزها را خاص کنید!: هر از از هفته را به موضوعات خاصی اختصاص دهید. به عنوان مثال «دوشنبه‌های فیلم»، «سه شنبه‌های کتابخوانی»، «چهارشنبه‌های بازی» و امثال این‌ها. تنوع این روزهای موضوعی و خاص را بر اساس سلیقه‌های مختلف تنظیم کنید تا از نتایج آن شگفت‌زده شوید. یادتان باشد که تمام این موضوع‌های خاص شما باید از دل سرگرمی بیرون بیاد و در آن خلاق باشید. به طور مثال شاید مایل باشید نام جمعه ها را اینگونه انتخاب کنید: جمعه‌های خاکستری! (برای کسانی که هیچ کاری برای انجام دادن ندارند!)

 

  • مشتریان را طبقه‌بندی کنید: یکی از مدل‌های باشگاه مشتریان، مدل طبقه-طبقه است. یعنی مشتریان شما بر اساس تعداد دفعات مراجعه به شما یا میزان خریدشان، به طبقه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند. مثلا هنگام تسویه حساب، به مشتریانی که برای اولین بار به کافی‌شاپ شما آمده‌اند، لقب سرباز را بدهید.
    به آن‌ها بگویید کسانی که برای بار دهم می‌آیند گروهبان می‌شوند و کسانی که از صدبار بیشتر می‌آیند ژنرال! البته این بستگی به تم کافه شما دارد. ممکن است دلتان بخواهد قضیه را از این هم خلاقانه‌تر کنید و به افراد درجه‌ای بر اساس دنیای کتاب‌ها و فیلم‌های خاص بدهید. مثلا: سامورائی، جادوگر، پیشگو و غیره!

 

جذب مشتری برای سالن زیبایی زنانه

بدون شک یکی از بهترین روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر در یک سالن زیبایی بمباران کردن نمونه کارها در پیج اینستاگرام است. خانم‌ها از این طریق می‌توانند توان شما را در بخش‌های مختلف مانند، ناخن، آرایش عروس و غیره ببینند و برای مراجعه به شما تصمیم بگیرند. اما این تنها کاری نیست که از دست شما بر می‌آید. در ادامه دو تکنیک دیگر را نیز به شما می‌گوییم که یکی از آن‌ها در همین فضای اینستاگرام انجام می‌شود.

جذب مشتری برای سالن زیبایی زنانه

  • وفاداری مشتری مهم است: برای وفادارسازی مشتری از هیچ اقدامی فروگذار نکنید. خدمات زیبایی اینطوری نیستند که یک مشتری آن‌ها را یک بار در زندگی‌شان دریافت کنند. آن‌ها ممکن است هر هفته یا حداقل هر ماه به این خدمات نیاز داشته باشند. در اینجا شما می‌توانید با پیاده‌سازی برنامه‌هایی برای وفادارسازی آن‌ها را ترغیب کنید تا همیشه به شما مراجعه کنند.
    به طور مثال می‌توانید تبلیغات هدفمند ارسال کنید. با دستگاه ذخیره شماره تماس این اصلا کار سختی نیست. شما می‌توانید در پنل پیامکی متصل به این دستگاه، تنظیم کنید که در تاریخ‌های خاصی برای افراد پیشنهادات ویژه ارسال شود. مثلا اگر مشتری خدمت ژلیش ناخن را دریافت کرده است، هر ۱۳ روز (زمان حدودی دوام ژلیشن) برای او یک پیشنهاد ارسال کنید. مثلا بگویید: «سارای عزیز، از امروز به مدت ۴۸ ساعت خدمات ژلیش ناخن رو با ۲۰ درصد تخفیف دریافت کن!»

 

  • به سراغ مسابقات اینستاگرامی بروید که بیشترین مشارکت مشتریان را به دنبال دارد و باعث می‌شود آ‌ن‌ها شما را به دیگران معرفی کنند. مثلا از افراد بخواهید بهترین آرایش یا رنگ مویی که پیش شما انجام داده‌اند را استوری کنند تا در قرعه‌کشی یک آرایش کامل به ارزش (مثلا) ۵ میلیون تومان شرکت داده شوند. این روش از تکنیک‌های روانشناسی جذب مشتری است که تاثیر شگفت‌انگیزی دارد و به عقیده بسیاری از کارشناسان بهترین روش جذب مشتری در اینستاگرام است.

 

شعار زیبا برای جذب مشتری

وقتی حرف از راه های جذب مشتری می‌زنیم قطعا یکی از موثرترین‌ها توجه به متن تبلیغاتی شما است. این متن اگر هوشمندانه و جذاب نوشته نوشته شده باشد بدون شک می‌تواند نظر افراد را به محصولات شما جذب کند. در روش نوشتن بهترین جملات تبلیغاتی برای جذب مشتری را به شما آموزش می‌دهیم و چند مثال خوب را به شما نشان می‌دهیم.

 

قبل از هرچیز لازم است بدانید که به جای اینکه مدام ویژگی‌های محصول خود را در تبلیغات بیان کنید، باید دست بگذارید روی نیاز مخاطب. این کار مستلزم این است که ابتدا سعی کنید روی یک کاغذ برای خود چند نیاز احتمالی مشتری را لیست کنید و سپس بر اساس آن‌ها جملات تبلیغاتی برای جذب مشتری بنویسید. به مثال‌های زیر توجه کنید تا راحت‌تر از قضیه سر در بیاورید. اگر نیاز را به درستی شناسایی کنید، حتی با یک متن کوتاه تبلیغاتی برای جذب مشتری می‌توانید شاهکار خلق کنید.

 

متن تبلیغاتی برای جذب مشتری لباس زنانه

  • «جدیدترین لباس‌های مجلسی دخترانه برای برق زدن چشم دیگران!»

متن تبلیغاتی برای جذب مشتری لباس زنانه

در این مثال ما مخاطب را درست شناخته‌ایم. او دختر جوانی است که مهمانی زیاد می‌رود و طبیعتا دوست دارد متمایز از دیگران باشد. به جای اینکه بگوییم «لباس‌های مجلسی با کیفیت رسید!» دقیقا روی نیازش دست می‌گذاریم تا بتواند به درستی خودش را در آن لباس مجسم کند!

  • «با لباس‌های جدید ما، در مهمانی بعدی نظر همه رو به خودت جلب کن، حتی مادرشوهرت!»

در این متن تبلیغاتی برای جذب مشتری لباس که از طنز کمک گرفته، روی نیازی دست گذاشته می‌شود که ریشه در میل به خاص بودن دارد. در عین حال با متن تبلیغاتی قبلی فرق دارد و به جای دختران، خانم‌های متاهل را هدف گرفته. هرچند به طور قطع همه آن‌ها به طنز قضیه توجه نمی‌کنند یا حتی برایشان مسخره است؛ اما در پشت این پیام حرف‌های نگفته دیگری هم وجود دارد. مخاطب به خوبی می‌داند که لباس‌هایی که شما از آن حرف می‌زنید مخصوص بانوان متاهل است، مجلسی است و دخترانه و به قول بعضی‌ها سبک نیست!

متن تبلیغاتی برای جذب مشتری آرایشگاه

  • «خوشگلا پول پارو می‌کنن! چون اعتماد به نفس بالایی دارن. از خدمات زیبایی ما استفاده کن و زندگی خوبی داشته باش»

متن جذاب برای سالن های زیبایی در جذب مشتری

 

در این مثال از جملات تاکیدی برای جذب مشتری استفاده شده است. استفاده از چنین جملاتی که نیاز مشتری را هدف قرار می‌دهد و به صورت تاکیدی بیان می‌شود و به نوعی جملات انگیزشی برای جذب مشتری محسوب می‌شوند، ضمن جلب توجه مشتری، حس خوبی را به او منتقل می‌کند. همچنین باعث می‌شود تا نام شما در ناخوداگاهش بهتر ثبت شود و هیچ وقت فراموش‌تان نکند.

متن تبلیغاتی برای جذب مشتری آرایشگاه

 

  • ۲۰ درصد تخفیف رنگ مو برای خانم‌هایی که با هر رنگی یه جور خوشگلن!

در این پیام تبلیغاتی برای جذب مشتری که مخصوص مشتریان یک آرایشگاه است، نیاز مخاطب (رنگ مو و زیبا بودن) هدف قرار داده شده است. نکته مهم اینجاست که در دل این پیام نه تنها تشویق دریافت تخفف وجود دارد، بلکه شما از قبل به کسانی که قرار است بیایند و این تخفیف را دریافت کنند می‌گویید که این تخفیف مخصوص زیبارویان است. این کار باعث ایجاد حس مثبت در مشتری می‌شود و نظر او را به شما جلب می‌کند.

 

بهترین نمونه های جهانی در استراتژی جذب مشتری

در این قسمت قصد داریم بهترین نمونه‌های جهانی جلب مشتری از برندهای مشهور را بررسی کنیم. روش جذب مشتری در کسب و کار می‌تواند با توجه به محصولی که می‌فروشید متفاوت باشد. از نمونه‌های زیر الهام بگیرید و به سبک بهترین‌های دنیا برای جلب مشتری تلاش کنید.

 

کوکا کولا – کمپین به اشتراک گذاری یک کوکا!

از جمله بهترین تبلیغات برای جذب مشتری در جهان، کمپین «اشتراک گذاری» کوکا کولا بود. در این کمپین که برای اولین بار در استرالیا و در سال ۲۰۱۱ شروع شد، کوکا کولا روی بطری‌های خود به جای چاپ نام خودش، نام افراد را می‌نوشت! این نام‌ها، رایج‌ترین نام‌ها در کشور استرالیا بودند که باعث شد افراد زیادی برای خرید کوکا کولای همنام خودشان به فروشگاه‌ها هجوم ببرند.

کوکا کولا - کمپین به اشتراک گذاری یک کوکا!

به سرعت این کمپین در سراسر دنیا فراگیر شد و کشورها، نام‌های رایج در فرهنگ خودشان را روی بطری‌ها چاپ می‌کردند و آن‌ها را به فروش می‌رساندند. این یکی از بهترین ترفندهای جذب مشتری در تاریخ تبلیغات دنیا بود. در این روش، کارشناسان تمرکز خودشان را بر روی شخصی‌سازی سفارش‌ها معطوف کرده بودند و این ایده را به خوبی اجرا کردند. حالا سوال اینجاست که چگونه می‌شود از این روش برای محصولات مختلف استفاده کرد؟ بیایید با یک مثال در مورد لباس فروشی به راز آن پی ببریم.

در واقع قضیه آنقدرها پیچیده نیست. فقط باید یک دستگاه چاپ روی لباس داشته باشید تا بتوانید این کار را انجام دهید. به لیست مخاطبین خود در پنل متصل به دستگاه ذخیره شماره موبایل نگاه بی‌اندازید و ببینید پرتکرارترین نام‌ها کدام‌اند. ده نام دختر و ده نام پسر را که از همه پر تکرارتر هستند را انتخاب کنید و آن‌ها را روی تیشرت‌های سفید یا مشکی خود، با طراحی جذابی چاپ کنید. سپس به مشتریان خود چنین پیامی را ارسال کنید.

سلام محمد عزیز، تیشرتت دست ما جامونده، بیا ببرش!» یا هر پیام خلاقانه دیگری که خودتان صلاح می‌دانید. با اینکار می‌بینید که چه تحولی در فروش شما ایجاد می‌شود. اما آیا نوشتن اسم تنها نحوه جذب مشتری است؟ قطعا خیر. شما به راحتی می‌توانید به جای نام، روی تیشرت‌ها شغل‌ها را بنویسد! می‌توانید یک شعر ترند شده را بنویسید. دست شما کاملا باز است. کارهای خلاقانه این مدلی اخیرا بسیار محبوب شده و از بهترین راه های افزایش مشتری به شمار می‌روند.

 

آمازون – روز پرایم

روز پرایم (Prime Day) روزی است که در وب‌سایت آمازون همه‌چیز با پایین‌ترین قیمت ممکن و با تخفیف‌های بسیار زیاد به فروش می‌رسد. چیزی شبیه بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه که فقط یک بار در سال اجرا می‌شود. اگر شما نیز برای فروشگاه خود چنین روزی را انتخاب کنید، به مرور و در طی سال‌ها ذهن مردم روی نامی که برای این روز گذاشته‌اید حساس می‌شود و تا اسم آن را می‌شنوند به فروشگاه شما هجوم می‌آورند.

روز پرایم آمازون

البته باید حواستان باشد که طریقه جذب مشتری با استفاده از این تکنیک بسیار حساس است. مثلا بهتر است این روز را در زمانی بسیار استراتژیک برنامه‌ریزی کنید. به طور مثال آخرین چهارشنبه قبل از سال تحویل، قبل از بازگشایی مدارس (اواخر شهریور) می‌تواند زمان مناسبی باشد. چون در این اوقات مردم بسیار بیشتر به خرید می‌روند و این تکنیک جلب مشتری بسیار بیشتر جواب می‌دهد.

 

رد بول – اسپانسر ورزشی

رد بول یکی از بزرگترین اسپانسرها در دنیای ورزش است. نام این محصول امروزه با ماجراجویی و ورزش و انرژی پیوند خورده است و اکثر ورزشکاران آن را حداقل امتحان کرده‌اند. اسپانسر شدن حساسیت بسیار بالایی دارد. احتمالا بارها دیده‌اید که برندهای مختلف اسپانسر رویدادهای گوناگونی می‌شوند تا علاقه‌مندان توجه افراد را به خود جلب کنند. اما رد بول تمرکزش را روی رویدادهای ورزشی گذاشت. این کاری بسیار هوشمندانه بود چون ورزش با محصولش پیوند زیادی داشت. این شرکت کاری کرد که همیشه نامش با ورزش و انرژی شناخته شود.

کمپین ردبول اسپانسر ورزشی برای جذب مشتری

اگر شما نیز می‌خواهید اسپانسر رویداد یا جامعه خاصی باشید، دقت کنید که همیشه باید روی یک جامعه فرهنگی تمرکز کنید. مثلا اگر یک سالن زیبایی هستید، انتخاب بازیگران می‌تواند جامعه مناسبی باشد. جشنواره‌ها و رویدادهای بازیگری بسیار زیاد هستند. با بازیگران مختلف قرار داد ببندید تا برای میکاپ (یا همان آرایش) خود جهت حضور در این رویداد پیش شما بیایند و بازتاب آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف نشان دهید.

 

حرف آخر

در این مقاله باهم دیدیم که چه راه‌های بی‌نظیری برای جلب مشتری وجود دارد. فقط کافی‌ست روش‌های جذب مشتری را بلد باشید، نمونه‌های جهانی و موفق آن را بررسی کنید و از ابزارهایی همچون دستگاه ذخیره شماره موبایل استفاده کنید تا دیگر فروش برای‌تان کار سختی نباشد. از آنجایی که باهم چگونگی جذب مشتریان را برای کسب‌وکارهای مختلف مرور کردیم و بهترین ایده‌های آن را زیر ذره‌بین بردیم،

 

حالا شما آمده‌اید تا مثل یک حرفه‌ای به سراغ مشتریان و تبلیغات خود بروید. فقط فراموش نکنید که برای موفقیت صد در صد باید راه های جذب مشتری آفلاین و آنلاین را در کنار هم بکار بگیرید و فقط روی یکی از آن‌ها تمرکز نکنید و هردو را باهم پیش ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *