راه اندازی باشگاه مشتریان رستوران و مهم ترین اصول مربوط به آن

29 مرداد, 1402

امروزه در دنیای رستوران‌ها، تجربه غذا خوردن به اندازه کیفیت خود غذا اهمیتی حیاتی پیدا کرده است. مشتریان علاوه‌بر کیفیت غذا، فاکتورهای دیگری را نیز مد نظر قرار می‌دهند که در دل تعاملات و شیوه ارتباطات با رستوران نهفته است؛ از همین رو، رستوران‌داران دائما‌ به دنبال راه‌های نوآورانه برای ایجاد روابط پایدار با مشتریان خود هستند. اینجاست که راه اندازی باشگاه مشتریان رستوران اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ چرا که یکی از بهترین استراتژی‌ها برای ساخت تجربه‌ای حیرت‌انگیز برای مشتریان است. در این مقاله همراه ما باشید تا مهم‌ترین اصول مربوط به راه اندازی باشگاه مشتریان برای رستوران را بررسی کنیم و از مزایای آن نیز صحبت کنیم.

باشگاه مشتریان رستوران چیست؟

باشگاه مشتریان برای رستوران در واقع مجموعه‌ای از اقدامات استراتژیک است که در راستای وفادارسازی مشتریان به رستوران انجام می‌شود. تمامی این اقدامات با هدف بهبود تعامل با مشتریان برنامه‌ریزی می‌شوند. چنین باشگاهی با ارائه یک سری امتیازات ویژه مانند، تخفیفات ویژه، پیشنهادات منحصربه‌فرد و هدایای خاص، افراد را به این ترغیب می‌کند که دوباره به همان رستوران بیایند و غذای خود را از آن‌جا سفارش دهند.

البته مزایایی که در یک باشگاه مشتری به افراد ارائه می‌شود، چیزی بیش از تخفیف و هدیه است. در چنین باشگاه‌هایی هدف اصلی این است که در مشتریان حس وفاداری ایجاد شود و برای اینکار هیچ محدودیتی ندارند و می‌توانند بسیار خلاقانه باشند. به طور مثال ممکن است رستوران برای اعضاء باشگاه خود یک سالن مخصوص و لاکچری را در نظر بگیرد که مردم عادی اجازه ورود به آن را ندارند.

مزایای باشگاه مشتریان رستوران

راه‌اندازی بهترین باشگاه مشتریان رستوران مزایایی را به همراه دارد که آنقدر زیاد هستند که غیر قابل شمارش‌اند. چنین باشگاهی مانند پلی است به دنیای موفقیت بی‌حد و حصر رستوران که افزایش درآمد آن را تضمین می‌کند. برای اینکه بهتر متوجه شوید، در ادامه اکثر مزایای این باشگاه را بررسی می‌کنیم.

افزایش وفاداری افراد به رستوران

اگر کیفیت غذای شما همانی باشد که مشتری می‌پسندد، نصف راه را در جلب رضایت افراد طی کرده‌اید؛ نصف دیگر راه نیز مربوط به شیوه تعامل شما با افراد است. یک باشگاه مشتری با تمرکز بر بهبود روابط و تعاملات با مشتریان، باعث افزایش وفاداری آن‌ها شده و به بازدید دوباره افراد از رستوران منجر می‌شود.

افزایش مستقیم درآمد

اعضای یک باشگاه به خاطر بدست آوردن مزایا و هدایای باشگاه، هرچه بیشتر به تعامل با رستوران و خرید از آن روی می‌آورند. این قضیه به طور مستقیم باعث افزایش درآمد رستوران می‌شود.

شهرت پیدا کردن

مردم وقتی در مورد غذا با یکدیگر صحبت می‌کنند، شروع می‌کنند به تعریف و تمجید از رستوران‌هایی که اخیرا رفته‌اند و از کیفیت غذا و سایر عواملی که برای‌شان اهمیت داشته است می‌گویند. در این لحظه اگر مشتریان شما، تجربه‌ای متفاوت از تعامل با رستوران‌تان دریافت کرده باشند، شدیدا مایل می‌شوند تا آن را با دیگران به اشتراک بگذارند؛ و این یعنی بدون ذره‌ای هزینه تبلیغات، مشتریان رستوران شما را می‌شناسند.

تصمیم گیری بر اساس داده

همه آدم‌ها به یک میزان همه غذاها را دوست ندارند؛ هر شخصی ذائقه منحصربه‌فرد خود را دارد و دایره علایقش خاص خودش است. در یک باشگاه مشتریان رستوران شما می‌توانید از علایق افراد سر در بیاورید و تبلیغات خود را متناسب با آن‌ها برایشان ارسال کنید. برای این کار فقط کافی ا‌ست از دستگاه ذخیره شماره موبایل استفاده کنید. این دستگاه به یک پنل مجهز متصل است که توسط آن می‌توانید برای هر مشتری پروفایل مخصوص به خود را ایجاد کنید و تمام علایقش را در آن یادداشت کنید.

به‌این‌ترتیب با انجام این کار وقتی می‌خواهید تبلیغات خود را اجرا کنید، اس‌ام‌اس‌های حاوی تخفیف یا پیشنهاد خود را به صورت هدفمندتری ارسال می‌کنید. به عنوان مثال برای افرادی که چند غذای خاص در تمام سفارش‌های قبلی‌شان تکرار شده، یک تخفیف مربوط به استفاده از همان غذاها ارسال می‌کنید. با این کار به طور جدی اثربخشی تبلیغات خود را بیشتر می‌کنید؛ چراکه به افراد پیشنهادی ویژه در مورد غذای محبوب‌شان داده‌اید و دست روی علایق آن‌ها گذاشته‌اید.

مزیت رقابتی

یکی از دلایل اهمیت باشگاه مشتریان برای رستوران ها ایجاد مزیت رقابتی است. در واقع یک باشگاه مشتریان می‌تواند یک رستوران را از رقبای خود بسیار متمایز کند و مشتریانی را که به دنبال تجربیات شخصی و ارزش افزوده هستند به خود جذب کند.

اصولی ترین مراحل راه اندازی باشگاه مشتریان

پیروی از اصولی که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم به شما کمک می‌کند تا در راه اندازی باشگاه مشتریان رستوران موفق باشید؛ باشگاهی که نه تنها اعضا را جذب می‌کند، بلکه آن‌ها را خوشحال و راضی و وفادار نگه می‌دارد.

1- تحقیقات بازار

قبل از ایجاد باشگاه مشتریان برای رستوران، مهم است که بدانید اعضای بالقوه شما چه کسانی هستند و چه می‌خواهند. برای این کار باید نظرسنجی انجام دهید، داده‌ها را جمع‌آوری کنید و ترجیحات مشتری را تجزیه و تحلیل کنید تا مخاطبان هدف باشگاه مشتریان خود را شناسایی کنید. این به شما کمک می‌کند تا پیشنهادات و جوایز باشگاه خود را متناسب با نیازها و علایق آن‌ها تنظیم کنید.

2- طراحی ساختار باشگاه مشتریان رستوران

تصمیم بگیرید که باشگاه مشتریان شما باید چه سازوکاری داشته باشد. آیا سطوح مختلف عضویت با مزایای متفاوت مناسب شما است؟ آیا باید حق عضویت بگیرید؟ ساختاری را تعیین کنید که به بهترین وجه با اهداف رستوران شما و ترجیحات مخاطبان‌تان مطابقت دارد.

3- پاداش‌ها را مشخص کنید

چه چیزی باعث می‌شود مردم بخواهند به باشگاه مشتریان شما بپیوندند؟ مشوق‌های جذابی مانند تخفیف، غذای رایگان، آیتم‌های سفارشی در منو، عدم نیاز به رزرو برای حضور در رستوران و غذای ویژه تولد می‌تواند انتخاب‌های شما باشد. این امتیازات باید ارزش ملموسی را ارائه دهند که عضویت را ارزشمند می‌کند؛‌ در واقع با تعیین چنین جوایزی، فراتر از تخفیف‌های عادی می‌روید و باعث ماندگاری در ذهن مشتریان خود می‌شوید. گنجاندن هر کدام از این موارد در فهرست جوایز، می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی در مشتری شما بگذارد.

4- خرید دستگاه باشگاه مشتری

خرید دستگاه ذخیره شماره تماس اولین مرحله اجرایی در راه اندازی باشگاه مشتریان رستوران است. پس از اینکه تحقیقات شما به صورت کامل انجام شد و آماده راه‌اندازی باشگاه بودید، می‌توانید با خرید دستگاه ذخیره شماره موبایل مشتری که به دستگاه ساخت باشگاه مشتری نیز معروف است، باشگاه خود را افتتاح کنید. پس از خرید، این دستگاه را در پیشخوان رستوران خود قرار دهید و شماره هر مشتری را، در هنگام تسویه حساب در آن ثبت کنید. بلافاصله پس از این کار یک پیامک از پیش تعیین شده به صورت خودکار برای او ارسال می‌شود و ورودش را به باشگاه مشتری تبریک می‌گوید.

5- ایجاد اولین کمپین

باشگاه مشتریان شما به یک راه اندازی باشکوه نیاز دارد. با طراحی یک کمپین تبلیغاتی قانع کننده، شروع باشگاه خود را اعلام کنید و با در نظر گرفتن جوایز عالی، سروصدا به پا کنید. از رسانه‌های اجتماعی و ارسال پیامک و حتی تبلیغات محیطی داخل رستوران استفاده کنید تا مردم را از مزایای باشگاه مطلع کنید و آن‌ها را تشویق به پیوستن کنید.

6- تداوم ارتباط

راه‌اندازی باشگاه تازه شروع کار است، قسمت سخت ماجرا نگه داشتن و تداوم بخشیدن به ارتباط موثر با افراد است تا آن‌ها شما را فراموش نکنند. برای این کار بهتر است از راهکارهای باشگاه مشتریان برای رستوران کمک بگیرید و با اعضاء در تعامل بمانید. برخی از این راهکارها را در زیر لیست کرده‌ایم.

● ارسال تخفیفات فوق‌العاده روی تمام غذاها برای وسط هفته.

● اطلاع رسانی غذاهای جدیدی که به منوی شما اضافه شده‌اند.

● برگزاری جشن‌ها به مناسبت‌های مختلف در رستوران و ارائه تخفیف ویژه فقط برای اعضاء

● ارسال تبریک تولد و دعوت به رستوران برای صرف ناهار یا شام

7- اندازه گیری میزان موفقیت باشگاه مشتریان

همیشه بر عملکرد باشگاه مشتریان نظارت کنید. معیارهایی مانند رشد عضویت، میزان مشارکت اعضا و تاثیر باشگاه بر فروش را بررسی کنید. از نتایج این بررسی‌ها برای اصلاح پیشنهادات و استراتژی‌های باشگاه خود در طول زمان استفاده کنید.

8- آینده نگری

آینده نگر باشید؛ هیچ گاه از ایده‌پردازی برای باشگاه مشتریان خود دست نکشید و همیشه راه‌های جدید و جوایز خارق‌العاده نوآورانه را امتحان کنید. اینکه همیشه چیزی در آستین داشته باشید که مشتریان را غافلگیر کند، نتیجه بسیار مثبتی در کارتان باقی می‌گذارد و افراد را هیجان‌زده می‌کند.

حرف آخر

یک باشگاه مشتریان براتنی رستوران می‌تواند دنیای تعاملات شما و مشتریان‌تان را دگرگون کند. در عصر امروز که مشتریان دیگر فقط به کیفیت غذا اهمیت نمی‌دهند و در کنار آن به تجربیات‌شان از تعامل با رستوران‌ هم اهمیت می‌دهند، ضروری است که باشگاه خود را هرچه سریع‌تر راه‌اندازی کنید. برای این کار فقط به دستگاه ذخیره شماره موبایل نیاز دارید تا بتوانید شماره افراد را در باشگاه خود ثبت کنید و با آن‌ها در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *