مزایا و معایب بازاریابی پیامکی؛ بررسی موردی و دقیق از تمام زوایا

17 مرداد, 1402

امروزه کسب‌وکارها دائما به دنبال راه‌های موثری برای دسترسی به مشتریان و افزایش آگاهی از برندشان هستند و یکی از محبوب‌ترین روش‌هایی که انتخاب می‌کنند، بازاریابی پیامکی است. وقتی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی را کنار هم قرار دهید، به سرعت متوجه دلیل این انتخاب می‌شوید. مزایای بازاریابی پیامکی چنان شگفت‌انگیز است که وقتی با آن‌ها آشنا می‌شوید حسابی شگفت‌زده شده و از خود می‌پرسید که چرا تا به حال به این روش رو نیاورده‌اید. از طرفی دیگر، وقتی پای اجرایی کردن این شیوه از مارکتینگ به میان می‌آید، توجه به معایب بازاریابی پیامکی نیز دارای اهمیت می‌شود؛ چراکه فقط در صورت شناخت کامل آن‌هاست که می‌توانید تطبیق آن را با کسب‌وکار و هدف خود بسنجید. در ادامه این مطلب با تمام مزایا و معایب اس ام اس مارکتینگ آشنا می‌شوید.

مزایای بازاریابی پیامکی

مزایای بازاریابی پیامکی

درک مزایای بازاریابی پیامکی به کسب‌و‌کارها اجازه می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد استراتژی‌های کلی خود بگیرند. این روش بازاریابی راهی مستقیم و تاثیرگذار برای ارتباط با مشتریان است که در مقایسه با روش‌های دیگر برتری‌های چشم‌گیری دارد. برای آشنایی با تمام این مزایا به موارد زیر توجه کنید.

1- نرخ بالای باز شدن پیامک

تاثیر بازاریابی پیامکی بر کسب و کارها بیش از چیزی است که تصور می‌کنید. این روش از نرخ باز شدن بسیار بالایی برخوردار است و این باعث می‌شود تا در مقایسه با روش‌های دیگر مانند پست‌های رسانه‌های اجتماعی، بیشتر دیده شود. ممکن است مشتری شما بدون توجه پست اینستاگرام‌تان از کنار آن عبور کند و در میان میلیون‌ها پستی که هر روز در این شبکه منتشر می‌شود دیده نشوید؛ اما بدون شک مشتریان شما، در هر رنج سنی که باشند، پیامک‌های خود را حداقل باز می‌کنند. در واقع یکی از اصلی‌ترین مزیت های بازاریابی پیامکی همین باز شدن است. تقریبا ۹۸ درصد پیامک‌ها توسط افراد باز می‌شوند و این یعنی فرصتی برای دیده شدن. پس از باز شدن پیام فقط کافی‌ است مشتری یک تخفیف یا پیشنهاد خوب را دریافت کند تا نظرش به شما جلب شود.

2- دسترسی سریع به مشتری

برخلاف کانال‌های دیگر بازاریابی که ممکن است ساعت‌ها یا حتی روزها طول بکشد تا مشتری از پیشنهاد شما باخبر شود، اس ام اس فورا به آن‌ها تحویل داده می‌شود. مثلا تصور کنید میلیون‌ها تومان هزینه بیلبورد تبلیغاتی داده‌اید و بخش اعظمی از مشتریان بالقوه شما آن را حتی یک بار هم نمی‌بینند؛ بنابراین بیلبورد یک روش دسترسی فوری به مخاطب نیست و کاربردهای دیگری دارد؛ اما پیامک این طور نیست، با این ابزار بلافاصله و در کمتر از یک دقیقه پیام شما روی گوشی مخاطب ظاهر می‌شود.

در میان مزایا و معایب تبلیغات پیامکی دسترسی فوری به مشتری یکی از مهم‌ترین فاکتورها است. تصور کنید همین امروز محصولات شما شارژ شده است و می‌خواهید فروش طوفانی خود را شروع کنید. در این حالت فقط کافی‌ست یک متن پیام جذاب آماده کرده و آن را برای مشتریان خود ارسال کنید تا برای بررسی کالاهای جدید به وب‌سایت یا فروشگاه حضوری شما مراجعه کنند.

3- مقرون به صرفه

هنگام بررسی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی یکی از مهم‌ترین عوامل برای هر کسب‌وکاری، برآورد هزینه آن است. وقتی این روش تبلیغاتی را در کنار دیگر کانال‌های مارکتینگ بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید که به جرأت این روش از تمام روش‌های دیگر مقرون به صرفه‌تر است. اگر قصد دارید از بودجه تبلیغاتی خود بهترین استفاده را بکنید، قطعا ارسال اس‌ام‌اس یک گزینه عالی است. با هزینه نسبتاً کمی که برای هر پیام پرداخت می‌کنید و همچنین با توجه به اینکه با این هزینه به مخاطبان زیادی دست می‌یابید، استفاده از این روش بسیار منطقی و به صرفه به نظر می‌رسد.

4- تبلیغات هدفمند

اگر به دنبال مشتریان ایده‌آل خود هستید، یک نکته در بررسی مزایا و معایب پیامک حتما توجه شما را به خود جلب می‌کند و آن چیزی نیست جز تبلیغات هدفمند؛ چراکه بازاریابی پیامکی بهترین راهکار برای تحقق این هدف است. در زمان ارسال پیامک می‌توانید فیلترهای زیادی را اعمال کنید که شما را بیشتر و بیشتر به مخاطبین‌تان نزدیک می‌کند. به طور مثال می‌توانید پیام‌های خود را فقط برای مردم یک شهر، یا یک منطقه از شهر ارسال کنید؛ در واقع اگر شما یک فروشگاه محلی دارید، این روش برای شما مثل یک معجزه عمل می‌کند. از طرفی دیگر شما قادرید تا به افرادی که قبلا مشتری شما بوده‌اند پیامک بزنید. برای این کار فقط کافی‌ است از قبل شماره آن‌ها را ذخیره کرده باشید و حالا با ارسال پیام‌هایی حاوی تخفیف یا پیشنهادات ویژه‌، آن‌ها را به خرید مجدد ترغیب کنید.

5- وفادارسازی مشتریان

یکی از بهترین مزایای بازاریابی پیامکی راه‌اندازی باشگاه مشتریان است. با این باشگاه می‌توانید مشتریان خود را دائمی کرده و همیشه آن‌ها را به خرید دوباره ترغیب کنید. در واقع می‌توانید با جمع‌آوری شماره موبایل آن‌ها یک باشگاه مشتریان کم هزینه راه‌بی‌اندازید و هرچند وقت یکبار، با توجه به علاقه آن‌ها برایشان پیشنهاداتی ارزشمند را ارسال کنید. در باشگاه مشتریان شما به اطلاعات مشتری دسترسی دارید و می‌توانید سبدهای خرید او را ذخیره کنید. بنابراین به راحتی متوجه می‌شوید که هر مشتری شما به چیزهایی بیشتر علاقه دارد.

به‌این‌ترتیب می‌توانید روی کالاهای مورد علاقه‌اش تخفیف‌های منحصر‌به‌فرد بگذارید و آن تخفیف را به اطلاع او برسانید. علاوه‌براین، با ارائه امتیازات ویژه به اعضا باشگاه خود می‌توانید تعامل‌تان را با آن‌ها روزبه‌روز بهتر کنید و در راستای وفادارسازی آن‌ها تلاش کنید. این مورد از پراهمیت‌ترین فاکتورهایی است که باید در بررسی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی مد نظرتان قرار دهید.

6- راه اندازی آسان

برخلاف کمپین‌های بازاریابی پیچیده که ممکن است نیاز به برنامه‌ریزی، طراحی یا هماهنگی گسترده داشته باشند، بازاریابی پیامکی را می‌توان به سادگی تنها با خرید دستگاه ذخیره شماره موبایل اجرا کرد. راه‌اندازی یک کمپین پیامکی معمولا فقط شامل نوشتن پیام‌های مختصر و ترغیب‌کننده است که باید برای گروه مشخص شده‌ای از مشتریان ارسال شود. کار با پلتفرم‌ها و پنل های ارسال پیامک بسیار راحت است و با چند کلیک انجام می‌شود و نیازی به داشتن دانش خاصی ندارد. بنابراین در لیست مزایا و معایب بازاریابی پیامکی یکی از درخشان‌ترین مزایا، همین سادگی انجام کار است.

7- پیام های کوتاه در زمان واقعی ارسال می شوند

ماهیت پیامک به گونه‌ای است که به صورت آنی ارسال و دریافت می‌شود و شما می‌توانید به منظور اطلاع‌رسانی درباره رویدادها، اخبار و ارائه پیشنهادات، پیام مورد نظر خود را آماده و سریعا ارسال کنید. برای مثال اگر دارای کسب و کاری مانند کافی شاپ هستید می‌توانید در روزهای سرد زمستان برای مشتریان وفادار خود پیامک ارسال کرده و با ارائه تخفیف آن‌ها را به نوشیدن یک فنجان قهوه دعوت کنید. بر اساس آمارهای به دست آماده می‌توان گفت افراد پیام‌های کوتاه خود را طی چند دقیقه پس از ارسال از سوی فرستنده باز می‌کنند و بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت SMS یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال سریع پیام به مخاطبان است.

8- قابل شخصی سازی

اس ام اس یک شکل صمیمی ارتباط با مخاطبان است و شما می‌توانید پیام خود را بر اساس اهداف، سلیقه، استراتژی‌های بازاریابی شرکت و مواردی از این دست قبیل برای مشتریان‌تان ارسال کنید؛ جالب است بدانید بر اساس گزارش Twilio’s State of Customer Engagement که در سال 2022 منتشر شد، حدود 98٪ از کسب‌وکارها معتقد هستند که شخصی سازی موجب افزایش تعامل مشتری می‌شود و 83٪ از مشتریان (مصرف‌کنندگان) نیز با این موضوع موافق هستند. با توجه به این آمار، می‌توان دریافت پیامک یک کانال ارتباطی عالی برای بازاریابی است. لازم به ذکر است، به منظور استفاده حداکثری از بازاریابی پیامکی، حتما به خواسته های مشتریان خود احترام بگذارید تا مطمئن شوید پیام های تبلیغاتی شما باعث ایجاد مزاحمت برای آن‌ها نمی‌شوند.

معایب بازاریابی پیامکی

معایب بازاریابی پیامکی

برشمردن مزایا و معایب بازاریابی پیامکی در کنار هم معنا دارد؛ اینکه فقط به مزایای آن توجه کنید اصلا کار درستی نیست. در واقع در نظر گرفتن معایب بازاریابی پیامکی برای داشتن درک جامعی از چالش‌های احتمالی مرتبط با این استراتژی بسیار مهم است. با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و مشکلات احتمالی، شما می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید و استراتژی‌هایی را برای کاهش یا غلبه بر این موانع تدوین کنید. علاوه‌براین، ارزیابی معایب به شما اجازه می‌دهد تا مناسب بودن این شیوه از بازاریابی را برای کسب و کارتان بسنجید و با چشمان بازتری به سراغ آن بروید؛ بنابراین به موارد زیر توجه کنید.

1- کوتاه بودن طول پیام

محدودیت طول پیام در این شیوه از بازاریابی می‌تواند برای کسب‌وکارهایی که قصد دارند اطلاعات جامع یا پیام‌های دقیق را به مشتریان خود منتقل کنند، دردسرساز باشد. طول پیامک فارسی 70 کاراکتر است و به همین دلیل فقط مناسب پیام‌های کوتاه، مختصر و واضح است. این تعداد محدود می‌تواند ارائه توضیحات جزئی در مورد محصول یا انتقال اطلاعات پیچیده را دشوار کند؛ در حالیکه اختصار در پیام می‌تواند در جلب توجه گیرندگان بسیار مفید باشد. با این وقتی افراد مزایا و معایب بازاریابی پیامکی را بررسی می‌کنند و به کوتاه بودن طول پیام می‌رسند، ممکن است مخالف این عقیده باشند که این یک عیب است؛ چون مخاطب امروزی به نوشته‌های کوتاه بیشتر از طولانی توجه می‌کند و حوصله خواندن متن‌های طولانی را ندارد. پس این مورد، بیش از اینکه یک عیب باشد، صرفا یک محدودیت است.

2- محدودیت در فرم

محدودیت در فرم یعنی عدم وجود قابلیت‌های چند رسانه‌ای. در این شیوه نمی‌توانید از عناصر گرافیکی و تصویری و ویدیویی استفاده کنید. برخلاف سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال مانند ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی، پیامک‌ها فقط به متن محدود می‌شوند. این محدودیت می‌تواند کار شما را برای انتقال بهتر مفهوم و پیام مورد نظر سخت کند. البته این مشکل غیر قابل حل نیست؛ زیرا شما می‌توانید با قرار دادن یک لینک در پیام خود مشتریان را به صفحات شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت خود دعوت کنید و در آنجا از هر عنصر بصری که مایل هستید استفاده نمایید. با تمام این اوصاف وقتی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی را در کنار هم بررسی ‌می‌کنید می‌توانید به تصمیم درستی برسید؛ پس اگر استفاده از عناصر گرافیکی برای شما اهمیت دارد، از قابلیت ارسال لینک غافل نشوید.

3- خطر اسپم شدن

اگر بی‌مهابا و بدون در نظر گرفتن سلیقه مشتریان خود شروع کنید به ارسال پیامک، ممکن است آن‌ها شما را در لیست اسپم (هرزنامه) خود قرار دهند. این چندان اتفاق خوشایندی نیست چون باعث می‌شود هزینه‌ای که برای ارسال پیام خود پرداخت می‌کنید به هدر رود. با این حال این مشکل فقط وقتی به وجود می‌آید که مشتریان شما از پیام‌های دریافتی ناراضی باشند و شما را اسپم کنند. هر چند در لیست مزایا و معایب بازاریابی پیامکی این مورد یک عیب شناخته می‌شود، اما به طور کلی برای آرامش و آسایش مشترکین طراحی شده است؛ بنابراین حواس خود را بسیار جمع کنید تا پیامک‌های بدون فکر و برنامه‌ریزی را برای افراد ارسال نکنید و تا جای ممکن پیشنهاداتی مفید را به آن‌ها ارائه دهید که به یک نتیجه برد-برد منتهی شود.

4- نیاز به تولید محتوای جذاب و منحصر به فرد

یکی از راهکارهای موثر برای جلب توجه مشتریان و جلوگیری از مسدود کردن پیامک‌های تبلیغاتی توسط آن‌ها، ارسال پیام با محتوای متنوع و متفاوت است. نوع تبلیغات در رسانه‌های چاپی، تلویزیونی و رادیویی معمولا به گونه‌ای است که محتوای آن‌ها مرتبا تکرار می‌شوند تا نام برند در ذهن افراد حفظ شود. اما استراتژی تبلیغات در بازارابی پیامکی متفاوت بوده و تیم بازاریابی موظف است به منظور دریافت بازخورد مناسب به صورت مداوم، محتوای تازه و جذاب برای ارسال در پیام‌های کوتاه خود تولید کنند.

مقایسه ایمیل مارکتینگ با بازاریابی پیامکی

مقایسه ایمیل مارکتینگ با بازاریابی پیامکی

پس از بررسی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی حالا نوبت مقایسه این شیوه از بازاریابی با ایمیل مارکتینگ است. البته این کار چندان دشوار نیست؛ هرچند در سراسر جهان هر دو شیوه به عنوان بهترین روش‌های دسترسی به مخاطب شناخته می‌شوند و افراد نظرهای متفاوتی در مورد موثر بودن آن‌ها دارند؛ اما این بررسی در ایران کار چندان دشواری نیست؛ چون اکثر افراد به وضوح توجه بیشتری به پیامک‌های خود دارند و ممکن است بسیاری از افراد حتی سال به سال صندوق ایمیل‌های دریافتی خود را بررسی نکنند. این مورد کاملا بستگی به مخاطب هدف شما دارد. با این حال به طور میانگین (نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان) نرخ توجه به پیامک بسیار بالاتر از ایمیل است. در نتیجه پس از بررسی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی در برابر ایمیل مارکتینگ، استفاده از پیامک راهی منطقی‌تر و موثرتر به نظر می‌رسد.

برخی از کاربردهای بازاریابی پیامکی

● راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی: ارسال پیشنهادات، تخفیف‌ها یا تبلیغات ویژه برای افزایش فروش.
● یادآوری‌های مختلف: ارسال دعوت‌نامه‌ برای شرکت در رویداد، ارسال یادآوری موعد پرداخت اقساط یا تمدید اشتراک و غیره. پیامک دنیایی گسترده و امکاناتی بسیار فراوان دارد، اما این مورد بسیار رایج است و در کسب‌وکارهای مختلف بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. پس اگر در حال بررسی مزایا و معایب تجارت پیامکی هستید، حتما این کاربرد را در نظر بگیرید.
● برگزاری نظرسنجی: ارسال نظرسنجی برای مشتریان می‌تواند در بهبود عملکرد شما بسیار موثر باشد.
● ابزار ارتباطی در باشگاه مشتریان: این یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی پیامکی است که کسب‌وکارهای فراوانی از آن بهره می‌برند. باشگاه مشتریان، کلابی ویژه و منحصربه‌فرد است و باید ارتباط در آن به صورت شخصی باشد و پیامک این کار را ممکن می‌کند.
● ترغیب افراد در برگشتن به سراغ سبدهای رها شده: رها کردن سبد خرید ممکن است دلایل بسیار مختلفی داشته باشد، چند روز یا چند ساعت پس از رها شدن سبد خرید به مشتری خود پیام داده و با یک پیشنهاد جذاب احتمال خریدش را افزایش دهید. با دقت به این نکته می‌توانید به خوبی متوجه شوید که در بررسی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی کفه ترازو، در سمت مزایا بسیار سنگین‌تر است.
● تبریک مناسبت‌های خاص: این مناسبت‌ها می‌تواند اعیاد رسمی کشور یا جشن تولد افراد باشد. اگر با ذکاوت بالا مزایا و معایب بازاریابی پیامکی را سبک سنگین کنید، متوجه می‌شوید که همین یک مورد چقدر می‌تواند در افزایش تعامل و فروش شما موثر باشد.

کلام پایانی

پس از بررسی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی دیدیم که این روش ابزاری قدرتمند و مؤثر برای دسترسی به مشتریان، ترویج محصولات یا خدمات و همچنین بهبود ارتباط با افراد است. نرخ باز شدن بالای پیام، تحویل فوری و موارد دیگری که بررسی کردیم نشان می‌دهد که اس ام اس مارکتینگ یک روش عالی برای تمام مشاغلی است که به دنبال یک راه ارتباطی مستقیم و تاثیر گذار هستند تا مشتریان خود را به خرید ترغیب کند.

علاوه‌بر تمام این‌ها، به صرفه بودن این روش خیال هر کسب‌وکاری را از بابت بودجه تبلیغات راحت می‌کند؛ بنابراین اگر به دنبال یک اقدام استراتژیک و موثر هستید که در افزایش فروش کسب‌وکارتان بیشترین تاثیر را داشته باشد، از بازاریابی پیامکی غافل نشوید. همچنین فراموش نکنید که با بررسی دقیق مزایا و معایب بازاریابی پیامکی مناسب بودن آن را با کسب‌وکار خود بسنجید تا با کمترین چالش ممکن روبه‌رو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *