موفق ترین نمونه های بازاریابی پیامکی (sms marketing) در جهان + دلایل موفقیت

18 آذر, 1402

اگر بعد از تبلیغات زیاد و گسترده برای کسب‌وکارتان، همچنان بازخورد مناسبی دریافت نکردید یا رکود و کسادی مثل سرمای زمستان به جان کسب‌وکار شما نشسته تا جایی که مشتری جدیدی ندارید و حتی مشتریان قدیمی هم به شما سر نمی‌زند، خب بهتر نیست به سراغ روش‌های تبلیغاتی نوین و پربازده بروید؟

با دایرکت همراه باشید تا بهترین روش‌های بازاریابی پیامکی را معرفی کنیم؛ روش‌های جذاب و فوق العاده کاربردی که باعث می‌شوند راه صدساله را نه یک شبه 🙁 ولی خیلی کوتاه 🙂 طی کنید. 

آشنایی با بازاریابی پیامکی

دینگ دینگ! صدای پیامک، مشاهده، پیام تبلیغاتی تکراری، حذف!

خب این یک پروسه تکراری و آزاردهنده برای کاربران است که باعث می‌شود گاهی شماره تبلیغاتی در لیست پیامک‌های مسدود شده قرار بگیرد.

اما بازاریابی پیامکی نه تنها یک روش کپی شده تکراری نیست بلکه باید پر از خلاقیت و ایده‌های جدید باشد. بازاریابی پیامکی مجموعه کلمات جذاب، گیرا، کوتاه و مختصر هستند که در یک لحظه می‌توانند روی ذهن مخاطبین تاثیرگذار باشند. 

مثلا در یک روز گرم تابستانی که از تمرین طاقت فرسای باشگاه بازگشته‌اید چه چیزی می‌تواند نظر شما را جلب کند؟ «آبمیوه‌ رو می‌خوری یا می‌بری؟» خب نظرتان چیست پیامک را باز کنید تا ببینید جریان آبمیوه از چه قرار است؟ پس در گام اول تبلیغات باید به فکر تیتری جذاب و گیرا پیامک باشید. 

اهمیت تیتر جذاب در بازایابی پیامکی

معرفی کمپین برندهای معروف و دلایل موفقیت آن‌ها

از آن جایی که بازاریابی پیامکی دنیایی از حدس و گمان را به همراه دارد، پس زمانی که تبلیغات به صورت پیامک انبوه به مشتریان ارسال می‌شود به این فکر می‌کنید که چه تعداد از این پیامک‌ها باز و خوانده می‌شوند؟ باید بگوییم که همه چیز به متن پیامک بستگی دارد؛ یعنی اگر به اندازه‌ای جذاب باشد که در نگاه اول توجه افراد را جلب کند، برنده هستید!

برندهای معتبر در سراسر دنیا نیز با استفاده از دستگاه ثبت شماره مشتری، گام اول را برای ارسال پیامک انبوه به منظور تبلیغات و بازاریابی برمی‌دارند. به طور کلی هدف اصلی راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغات افزایش فروش و معرفی برند است؛ برندهای معتبر نیز برای حفظ وفاداری خود به مشتریان و یادآوری خدماتشان به آن‌ها اقدام به ارسال پیامک تبلیغاتی می‌کنند. 

با تبلیغات پیامکی راه برای رسیدن به دیگر اهداف فراهم می‌شود؛ ریتنشن مارکتینگ و وفادارسازی مشتریان از مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌های بلند مدتی هستند که طی برگزاری کمپین‌ها به آن پرداخته می‌شود. برای برگزاری اینطور کمپین‌ها باید در ابتدا باشگاه مشتریان را راه‌اندازی کنید و سپس با دسته‌بندی مشتریان در گروه‌های مختلف، اهداف خود از برگزاری این کمپین‌ها را برای هر گروه مشخص نمایید.

کمپین بزرگ استارباکس

یک اقدام فوق العاده جذاب و به یادماندنی از کمپانی معتبر و مشهور استارباکس که در یک برهه زمانی روی تبلیغات موبایلی اجرا کرده بود. هدف اصلی برگزاری این کمپین، وفادارسازی مشتریان از طریق ابزارهای مختلف بود که به روش‌های متنوع انجام می‌شد و طی اجرای این کمپین امکانات و قابلیت‌های متنوعی در اختیار مشتریان قدیمی قرار میگرفت. 

مثلا در زمان اجرای Starbucks Rewards، بر اساس امکاناتی که در اختیار افراد قرار می‌گرفت می‌توانستند سفارشات مدنظر خود را ثبت و پیش از دریافت آن، هزینه را پرداخت نمایند. در این کمپین مشتریان می‌توانستند در پیامک‌های متعددی که ارسال می‌شد به طور کلی از انواع هدایای تولد، نوشیدنی و غذای رایگان مطلع شوند. 

بدون شک این اقدامات بازخورد مثبتی به همراه داشت و به راحتی توانست توجه کاربران و مشتریان زیادی را به خود جلب کند. البته به مشتریان قدیمی در این کمپین به پاس وفاداریشان، امکانات جذاب‌تری دریافت می‌کردند. 

کمپین جذاب دومینو

هر چیزی که رایگان در اختیار فرد قرار بگیرد، لذت بخش است! حالا تصور کنید که جواب وفاداری شما به کمپانی دومینو یک پیتزای رایگان باشد. کمپین «یک پیتزا بیشتر» بیش از آن که تصور می‌شد با استقبال روبرو شد. بدون شک راز موفقیت این کمپین، رایگان بودن یک پیتزای خوشمزه است! البته به همین سادگی هم نمی‌توانید آن لقمه خوشمزه را به دست آورید! 

بازاریابی پیامکی در کمپین رستوران دومینو

در تبلیغات پیامکی کمپانی دومینو موضوع بر سر یک سفارش رایگان است به طوری که پس از ۶ سفارش کامل، می‌توانید یک پیتزای رایگان و خوشمزه دریافت نمایید. بنابراین پیامک تبلیغاتی که حاوی خوشمزگی‌های رایگان باشد، بسیار قابل توجه خواهد بود و نمونه پیامک تبلیغاتی که افراد را دومینو وار به کمپانی دومینو وصل کرد، توافق بر سر یک پیتزای بیشتر بود. 

کمپین به یاد ماندنی خودروسازی فورد

یکی از برترین کمپین‌هایی که جذابیت آن توجه بسیاری را به خود جلب کرد. جریان از این قرار بود که مشتری‌های خاص این برند تنها با ارسال یک پیامک به شماره ۶۳۶۱۱ اطلاعات تکمیلی درباره انواع خودروهای ساخته شده از این کمپانی را دریافت کنند و افراد بتوانند اطلاعات هر بخش مورد نیاز یا علاقه خود را به صورت تفکیک شده در اختیار داشته باشند.

این کمپین نوعی پاسخگویی خودکار بود که در تمام پنل‌های اس‌ام‌اسی ارائه می‌شد؛ یک قابلیت متفاوت که به این برند کمک کرد تا نرخ تبدیل را به ۱۵.۴٪ افزایش دهد. 

کمپین پیامکی خودروسازی فورد

کمپین متفاوت HBO

این کمپین در سال ۲۰۰۹ میلادی برای تبلیغ درباره مبارزه بوکس انجام شد. شگفتانه‌ای بزرگ و جذاب که به کاربران خود یک دستکش بوکس امضا شده هدیه می‌داد. تا به اینجای کار جذابت کمپین سبب شده بود تا افراد زیادی به آن علاقه‌مند شوند که البته به همین سادگی نمی‌توانستند صاحب آن دستکش باشند. برای این کار باید به PELEA پیامک می‌زدند تا به عنوان یکی از هزاران طرفدار، کد تخفیف را دریافت کنند.

بازاریابی پیامکی موفق شرکت hbo 

این کمپانی چیزی در این کمپین شگفتانه کم نداشت چرا که امتیاز عضویت در باشگاه VIP را برای تمام شرکت کنندگان فعال کرده بود؛ بدون شک همین اقدام باعث شد که ۷۰ درصد از کاربران برای دریافت این عضویت، پایگاه اطلاعاتی مشتریان را آپدیت کنند. 

کمپین خاص IKEA

«قبل از خرید امتحان کنید!» عبارتی بحث برانگیز از کمپین خاص ایکیا که این سوال را در ذهن کاربران ایجاد می‌کرد: “چه چیز را؟” این برند در تبلیغات پیامکی خود امکان استفاده از نسخه مبلمان مجازی ایکیا را فراهم کرد. افرادی که در این کمپین شرکت کرده بودند با پاسخ به پیامک تبلیغاتی می‌توانستند نسخه مبلمان و دکوراسیون مجازی را دریافت و با توجه به علاقه و سلیقه خود نوع چینش و رنگ مبلمان را تغییر دهند. 

کمپین قبل از خرید امتحان کنید ikea

کمپین پتکو نمونه یک بازاریابی پیامکی پرطرفدار

داشتن حیوان خانگی به نظافت بیشتر و درمان مکرر نیاز دارد؛ خب برای این که زمان واکسن و دیگر اقدامات مربوط به نگهداری از حیوانات خانگی را فراموش نکنید می‌توانید در کمپین بزرگ و پرطرفدار پتکو شرکت کنید.

کمپین پتکو نمونه یک بازاریابی پیامکی پرطرفدار

 

در این کمپین شرکت‌هایی که در زمینه نظافت و درمان حیوان خانگی فعالیت می‌کنند، با شناسایی مشتریان خود و ارسال پیامک‌های تبلیغاتی که حاوی تاریخ بازدید مجدد برای درمان یا بهداشت حیوان خانگی به مشتریان است، توجه آن‌ها را جلب می‌کنند. این تبلیغات گاهی لینک‌های تخفیف‌دار را نیز شامل می‌شود که با کلیک بر روی آن می‌توانید از مزیت تخفیفات ارائه شده بهره‌مند شوید. 

بازاریابی پیامکی در کمپین خبری CNN

یکی از پرطرفدارترین کمپین‌های تبلیغاتی پیامکی توسط رسانه خبری سی‌ان‌ان برگزار شد. کمپین فوق العاده جذابی که به مخاطبان این امکان را می‌دهد تا بتوانند به صورت روزانه اخبار مورد علاقه خود را دریافت کنند. اجازه دهید کمی بیشتر این موضوع را بشکافیم.

شما به عنوان یک شهروند نیاز دارید اطلاعات و اخبار مربوط به رویدادهای داخلی یا خارجی را دریافت کنید، این در حالی است که پسر یا برادر شما تنها به دریافت اخبار ورزشی علاقه‌مند است. 

کمپین ALERT خبرگزاری cnn

سی‌ان‌ان با برگزاری این کمپین از مخاطبین خود خواست تا با ارسال کلمه “ALERT” در کمپین دریافت آخرین خبر و رویدادهای جهان شرکت کنند؛ البته مخاطبان پس از عضویت می‌توانستند با ارسال کلمه “STOP” امکان حذف و خروج از کمپین را داشته باشند. با این وجود باز هم طرفداران زیادی را به خود اختصاص داد و دریافت آخرین خبرها و رویدادها در سطح جهانی از جذاب‌ترین بخش‌های این کمپین به شمار می‌آمد.

کمپین پیامکی فیسبوک

آیا تا به حال غول بزرگ دنیای مجازی (فیسبوک) به بازاریابی پیامکی روی آورده؟! جواب بله است! رویداد جذابی که سوالات زیادی در ذهن افراد ایجاد کرده بود. فیسبوک با بازاریابی پیامک انبوه راه ارتباطی را برای افرادی که در این بستر فعالیت زیادی دارند، فراهم می‌کند.

نمونه کمپین بازاریابی پیامکی موفق در کمپین فیسبوک

البته مخاطبان در این تبلیغات به نوعی عملیات کاربردی انجام می‌دهند؛ به عنوان مثال افراد می‌توانند برای حفظ امنیت بیشتر، از طریق فعالسازی گزینه گذرواژه دو مرحله‌ای، راه دریافت پیامک را باز کنند. 

بهترین تبلیغات و بازاریابی پیامکی کدام است؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمان اجرای تبلیغات پیامکی باید مورد بحث قرار بگیرد اصول نگارش و استفاده از کلمات خاص است اما فراموش نکنید که باید کلمات قلنبه و سلنبه را کنار بگذارید و با لحن ساده و خاص به تبلیغات بپردازید؛ به طور کلی با رعایت نکات زیر می‌توانید بهترین تبلیغات پیامکی را داشته باشید: 

مخاطب خود را شناسایی کنید!

این که بدانید برای چه کسی و با چه هدفی تبلیغ انجام می‌دهید دو گل به هیچ، بازی را برده‌اید. شناسایی هدف مخاطب به شما کمک می‌کند تا بتوانید متناسب با خواسته او و با توجه به چیزی که علاقه دارد تبلیغ کنید. 

متن جذاب فراموش نشود!

یک متن ساده و تکراری در سطل زباله پیامک‌ها جای می‌گیرد؛ این در حالی است که سرتیتر‌های جذاب با لحن بیان صمیمی و عامیانه‌تر به سادگی توجهات را جلب می‌کنند. بنابراین از تکرار مکررات دست بردارید و با استفاده از کلمات جدید و جذاب بهترین تبلیغ را ارائه دهید. 

استفاده از متن تبلیغاتی جذاب

کوتاه و مفید تبلیغ کنید!

پیامک‌های کوتاهی که با یک نگاه هدف و آرمان اصلی تبلیغات را به نمایش می‌گذارند، محبوب‌تر و به یادماندنی‌تر هستند؛ فراموش نکنید که پیامک‌های تبلیغاتی طولانی بسیار حوصله سر بر هستند و معمولا به خط دوم نرسیده حذف می‌شوند. 

عدم ارسال پیامک طولانی در کمپین های پیامکی

ظاهر متفاوت به کار ببرید!

عبارات یا کلمات کلیدی را بولد کنید و یا آن‌ها را با ظاهری متفاوت‌تر از دیگر کلمات متن تبلیغی، نشان دهید. مثلا می‌توانید زیر آن را خط بکشید و یا به کمک نماد‌های کیبورد، شکل آن را جذاب‌تر کنید.

استفاده از ظاهر متفاوت در متن تبلیغات

حس نیاز ایجاد کنید!

اولین و مهم‌ترین دلیل خرید، ایجاد حس نیاز در افراد است. در بازاریابی پیامکی به گونه‌ای تبلیغ کنید که مشتریان در خود حس نیاز کنند. مثلا برای ترغیب آن‌ها به خرید می‌توانید از شگفتانه‌های خاص استفاده کنید. علاوه بر این، تخفیفات پایان فصل، جشنواره‌های نوروزی و یلدا، پک‌های اقتصادی برای مدرسه و… از مهم‌ترین نیازهای مشتریان هستند که باید آن را برطرف کنند. 

ایجاد حس نیاز

از دستگاه‌های راه اندازی باشگاه مشتریان استفاده کنید!

بازاریابی پیامکی و متن جذاب تبلیغ بدون داشتن باشگاه مشتریان تبلیغات هدفمندی نیست. با داشتن یک دستگاه ثبت شماره مشتریان می‌توانید از بهترین تکنیک‌ها و روش‌های تبلیغاتی پیامک انبوه برای بازاریابی همگانی یا خصوصی استفاده کنید. 

بازاریابی پیامکی با دستگاه ذخیره شماره موبایل

وسوسه‌انگیز تبلیغ کنید!

پیشنهادات جذاب را فراموش نکنید. استفاده از یک محصول رایگان و یا نیم بها به نوبه خود در تبلیغات شما تاثیرات بسیار مثبتی دارند. تخفیف تولد، جشنواره های فروش ویژه و… به راحتی می‌توانند توجه افراد را جلب کنند. 

تبلیغ وسوسه انگیز در sms marketing

جمع‌بندی

اگر کسب‌وکار دارید این باید بدانید که تبلیغات راه زنده نگه داشتن درآمدتان خواهد بود. همچنین با تبلیغات گسترده و کم‌هزینه بیشتر می‌توانید فروشگاه و کار خود را به دیگران معرفی کنید. برای مثال ایجاد باشگاه مشتریان و دسته‌بندی آن‌ها در گره‌های متنوع به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید تبلیغاتی باب میل هر مشتری داشته باشید. 

با داشتن دستگاه ثبت شماره مشتری شرایطی فراهم می‌شود تا بتوان همه مشتریان را شناسایی کرد و در مواقع خاص پیامک‌هایی برای وفادارسازی آن‌ها ارسال کرد. این اقدامات از اهمیت زیادی برخوردارند و بازخوردهای متنوعی دارند؛ همانگونه که کمپانی‌های بزرگ مانند: کارخانه ساخت خودرو فورد، رسانه HBO و… از مزایای آن بهره‌مند شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *