بازاریابی پیامکی چیست و چه تاثیری بر کسب و کار دارد؟

9 مهر, 1402

در جهان امروز که مخاطبان کسب‌وکارها در معرض بمباران اطلاعاتی از سوی شبکه‌های مختلف قرار گرفته‌اند، بازاریابی پیامکی بیش از پیش مورد استقبال شرکت‌ها قرار گرفته است. در واقع اس ام اس مارکتینگ راه‌حل تعامل مستقیم با مخاطبین هدف است؛ آن‌هم در دنیایی که رسانه‌های مختلف دیجیتال آن‌ها را به صورت گروهی مورد هجوم اطلاعاتی خود قرار می‌دهد. SMS Marketing به کسب‌و‌کارها اجازه می‌دهد تا به صورت مستقیم و فوری با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنند.

در این مقاله جامع، همه چیزهایی را که باید در مورد بازاریابی پیامکی بدانید را بررسی می‌کنیم. ابتدا به تعریف بازاریابی پیامکی و سپس به مزایا و معایب آن می‌پردازیم و نکاتی کاربردی در مورد آن ارائه می‌دهیم. چه صاحب یک کسب‌و‌کار کوچک باشید و چه یک متخصص بازاریابی، در این بلاگ با آموزش گام به گام بازاریابی پیامکی همراه شوید تا با دنیای این روش تبلیغاتی آشنا شوید و ببینید که بازاریابی پیامکی چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد.

بازاریابی پیامکی چیست؟

بازاریابی پیامکی شکلی از بازاریابی دیجیتال است که شامل ارسال پیام‌های تبلیغاتی برای گروهی از افراد از طریق پیامک است. این پیام‌ها می‌توانند شامل هر چیزی باشند، از تخفیف‌ها و تبلیغات گرفته تا اطلاع‌رسانی در مورد به‌روزرسانی‌ها و یادآوری‌ها. SMS Marketing در واقع ابزار بسیار مؤثری برای دسترسی مستقیم و سریع به مشتریان است، زیرا پیام‌های متنی معمولا در عرض چند دقیقه پس از دریافت باز می‌شوند.

به‌علاوه، این شیوه از بازاریابی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا ارتباط شخصی‌شده‌ای را به مخاطبین خود ارائه دهند، زیرا پیام‌ها را می‌توان بر اساس اطلاعات، ترجیحات و رفتارهای مشتریان تنظیم کرد. با این حال، مهم است اطمینان حاصل کنید که اصول بازاریابی پیامکی را در کسب‌وکار خود به درستی درک کرده‌اید تا بهترین نتیجه ممکن را از آن بگیرید.

مزایا و معایب بازاریابی پیامکی

مزایا و معایب بازاریابی پیامکی چیست

هنگام در نظر گرفتن اس ام اس مارکتینگ به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی، برای کسب‌و‌کارها مهم است که مزیت های بازاریابی پیامکی را در کنار معایب آن قرار دهند و آن‌ها را به دقت بسنجند. در واقع تنها با درک مزایا و معایب بازاریابی پیامکی است که می‌توانید یک کمپین بازاریابی پیامکی هدفمند و مؤثر ایجاد کنید که هم نیازهای مشتریان و هم اهداف تجاری‌تان را برآورده کند؛ بنابراین به موارد زیر به خوبی توجه کنید.

مزایای SMS Marketing

● نرخ باز شدن بالا: اس ام اس در مقایسه با ایمیل نرخ باز شدن بسیار بالاتری دارد. این نرخ چیزی در حدود ۹۸ درصد است.
● ارتباط مستقیم و فوری: پیامک‌ها مستقیماً به تلفن همراه مشتری تحویل داده می‌شوند و معمولاً به سرعت خوانده می‌شوند. این کار آن‌ها را به ابزاری بسیار مؤثر برای برقراری ارتباط به موقع با مشتریان تبدیل می‌کنند.
● شخصی‌سازی: بازاریابی پیامکی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا ارتباطات خود را با ارسال پیام‌های هدفمند بر اساس ترجیحات و رفتارهای مشتریان شخصی‌سازی کنند، که می‌تواند تعامل را افزایش داده و روابط قوی‌تری ایجاد کند. اگر قرار باشد در یک جمله بگوییم که بازاریابی پیامکی چیست بهترین توصیف این است: ارسال پیامک شخصی‌سازی شده و هدفمند به مخاطبین هدف به قصد جلب توجه آن‌ها.
● مقرون به صرفه: این مدل بازاریابی، یک استراتژی بازاریابی نسبتا کم هزینه در مقایسه با روش‌های دیگر است که همین امر باعث محبوبیت آن در بین مشاغل شده است.

معایب بازاریابی پیامکی

● طول پیام: اس ام اس دارای محدودیت کاراکتر است و این عامل می‌تواند ارائه پیشنهاد به مخاطبین را چالش برانگیز کند.
● اسپم شدن: ارسال پیام‌های بی‌هدف به مشتریان می‌تواند به اعتبار یک برند آسیب برساند و باعث اسپم شناخته شدن آن‌‌ها شود.

راهنمای خرید دستگاه ذخیره شماره برای بازاریابی پیامکی

راهنمای خرید دستگاه ذخیره شماره موبایل برای بازاریابی پیامکی

دستگاهی مانند دایرکت، که شماره تلفن مشتریان شما را ذخیره می‌کند می‌تواند سرنوشت تبلیغات شما را دگرگون کند. این نحوه بازاریابی پیامکی یکی از هدفمندترین مدل‌های بازاریابی است؛ چون شماره افرادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که حداقل یکبار از شما خرید کرده‌اند و طبیعتا با محصول شما آشنا هستند. بنابراین جلب توجه آن‌ها برای ترغیب‌شان به خرید مجدد چندان سخت نیست. اکنون به فاکتورهای زیر دقت کنید تا در خرید دستگاه ذخیره شماره موبایل موفق‌تر عمل کنید.
● دقت کنید که دستگاه دارای حافظه باشد تا در صورت قطعی اینترنت به مشکل نخورید.
● مطمئن شوید که دستگاه دارای پنل اس ام اس و امکان مدیریت شماره تلفن مشتریان است.
● همچنین مهم است که دقت کنید امکان ارسال گروهی را داشته باشد.
● دستگاهی را انتخاب کنید که پیام خوش‌آمد‌گویی را به صورت خودکار ارسال می‌کند.
● دارای پشتیبانی باشد.
● استفاده از آن سخت و پیچیده نباشد.
● سرعت پرداز آن بالا باشد.

استراتژی بازاریابی پیامکی

تدوین یک استراتژی موفق، نقش بزرگی در آموزش بازاریابی پیامکی دارد؛ چون نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و در نظر گرفتن عوامل مختلف در این شیوه مارکتینگ بسیار مهم است. موارد زیر برخی از اجزای کلیدی است که باید در هر استراتژی بازاریابی پیامکی موثر گنجانده شود:

● تقسیم‌بندی مخاطب: تقسیم‌بندی مخاطبان بر اساس عواملی مانند مشخصات (سن، جنسیت و غیره) و سابقه خرید آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند پیام‌های هدفمند و مرتبط‌تری را ارائه دهید که بیشترین تاثیرگذاری و بازدهی را داشته باشد.
● محتوای پیام: ایجاد پیام‌های واضح و مختصر که متناسب با مخاطبان و اهداف شما باشد، برای موفقیت استراتژی مارکتینگ پیامکی بسیار مهم است. این محتوا باید شامل یک فراخوان برای اقدام واضح (CTA) و همچنین ارائه پیام و ارزشی خاص به مشتریان باشد. مانند تبلیغات انحصاری یا پیشنهادات شخصی شده باشد.
● زمان ارسال و تعداد آن: این مورد در واقع یکی از اصول بازاریابی پیامکی است. دقت کنید که پیام‌ها باید در زمان‌های مناسب ارسال شوند؛ و تعداد پیام‌ها باید به دقت بررسی تا مشتریان شما را تحت فشار قرار ندهد. (منظور از زمان مناسب وقتی است که احتمالا مشتری شما با توجه به سبک زندگی، رفتار و علایقش در بالاترین سطح آمادگی برای توجه به پیام شما قرار دارد)
● معیارها و تجزیه و تحلیل: اندازه‌گیری میزان اثربخش بودن کمپین پیامکی شما برای بهینه‌سازی اقدامات آینده مهم است. معیارهایی مانند نرخ باز شدن، نرخ کلیک و نرخ تبدیل را بررسی کنید و از این داده‌ها برای اصلاح استراتژی خود در طول زمان بهره بگیرید.

بازاریابی پیامکی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

در دنیای امروز هر یک از شیوه های تبلیغاتی دست‌آوردهای مختلفی را برای کسب و کارها به همراه دارند؛ ازاین‌رو بهتر است قبل از انجام هر کار، درباره انواع روش‌های تبلیغاتی تحقیق کنید تا بتوانید مناسب‌ترین شیوه را برای کسب‌وکارتان انتخاب نمایید. در این میان بازاریابی پیامکی نتایج بهتر و سودمندتری را برای برندها به همراه داشته است؛ تبلیغ از طریق پیامک برای کسب و کارهایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است:

کسب و کارهایی که نیاز دارند افراد را با نام و برند خود آشنا کنند: در این حالت، هدف اصلی ارسال پیامک، توجه مخاطبان به نام و برند شما و ایجاد شناخت در مورد آن است. شما می‌توانید در پیامک‌های کوتاه از محتواهایی استفاده کنید که به خوبی برندتان را معرفی کنند.

برندهایی که همواره می‌خواهند مشتریان را از آخرین اخبار و تخفیفات خود مطلع کنند: ارسال پیامک کوتاه در مورد فروش ویژه، تخفیفات فصلی و به روزرسانی‌های مربوط به کسب‌وکارتان می‌تواند به خوبی مخاطبان را آگاه سازد و آن‌ها را به خرید از شما ترغیب کند.

کسب وکارهایی که نیاز دارند به صورت پیوسته یا دوره‌ای قرارها و نوبت‌های خود را به مخاطبان یادآوری کنند: اگر شما نیاز دارید تا به مخاطبان خود قرارهای مشخص مانند نوبت‌های مشاوره را یادآوری کنید، ارسال پیامک می‌تواند راه حل مناسبی باشد.

برندهایی که با جمع بزرگی از مخاطبان یا کارمندان در تعامل هستند: با ارسال پیامک‌ می‌توانید به آسانی و سریع اطلاعیه‌ها، به‌روزرسانی‌ها و اطلاعات مهم درباره مجموعه را به گروه‌های بزرگی از مخاطبان یا کارمندانتان منتقل کنید.

کسب و کارهایی که مستقیماً با مشتریان خود در ارتباط نیستند: برخی از کسب‌وکارها مانند آژانس‌های مسافرتی و فروشگاه‌های آنلاین، نیازی به ارتباط مستقیم با مشتریان ندارند. در این صورت، ارسال پیامک تبلیغاتی می‌تواند راهی مؤثر برای ارائه اطلاعات و پیشنهادات به مخاطبان باشد.

ارسال پیامک به مشاغل

ارسال پیامک به مشاغل

یکی از روش های بازاریابی پیامکی که مناسب شرکت‌های B2B (مشاغلی که مشتری آن‌ها کسب‌وکارهای دیگر هستند) است، ارسال پیامک به اصناف است. این کار به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا به سرعت و مستقیم با شرکا، فروشندگان و سایر ذینفعان ارتباط برقرار کنند. همچنین آن‌ها را قادر می‌سازد اطلاعات مهمی مانند به‌روزرسانی‌های سفارشات، یادآوری‌های جلسات و موارد دیگر را به اطلاع کسب‌وکارها برسانند. با گنجاندن پیامک در استراتژی ارتباطات B2B خود، می‌توانید فرآیندهای خود را ساده‌تر کنید، کارایی را بهبود بخشید و روابط قوی‌تری با شرکا و ذینفعان خود ایجاد کنید.

منظور از پنل پیامکی چیست

پنل اس ام اس با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ارسال و دریافت پیامک، نقش مهمی در بازاریابی پیامکی ایفا می‌کند. هر کسب‌وکاری که از تاثیر بازاریابی پیامکی بر فروش آگاه باشد به چنین پنلی نیاز دارد. در واقع پنل اس ام اس در اصل یک برنامه نرم‌افزاری تحت وب است که به شما اجازه می‌دهد کمپین‌های پیامکی خود را مدیریت کرده و برای مخاطبان هدف خود پیامک ارسال کنید. در پنل‌های معتبری مانند پنل دایرکت، امکانات فراوانی وجود دارد که سرنوشت بازاریابی شما را عوض می‌کنند. با برخی از این امکانات در زیر آشنا شوید.
● ارسال از روی نقشه
● ارسال زمان‌بندی شده و خودکار
● ارسال پیامک گروهی
● برگزاری نظرسنجی پیامکی
● باشگاه مشتریان
● ریفرال مارکتینگ
● گروه‌بندی مشتریان
● هدف‌گیری مجدد
● خط اختصاصی
● تنظیم پیامک یادآوری
● ارائه صورت حساب و گزارش

نقش پیامک انبوه در اس ام اس مارکتینگ

نقش پیامک انبوه در اس ام اس مارکتینگ

ارسال پیامک انبوه یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی پیامکی به صورت گسترده است. اس ام اس مارکتینگ است که به کسب‌و‌کارها این امکان را می‌دهد تا به سرعت و به طور موثر با مخاطبان زیادی از طریق پیامک ارتباط برقرار کنند. با ارسال پیامک انبوه، کسب‌وکارها می‌توانند به کمک پیام‌های هدفمندی که متناسب با نیازها و علایق مشتریان هستند، به تعداد زیادی از مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنند. این پیام‌ها برای تعداد زیادی از مردم ارسال می‌شود و اگر هوشمندانه نوشته شده باشد، نظر آن‌ها را به خود جلب می‌کند.

علت عدم ارسال پیامک چیست؟

وقتی در پنل پیامکی خود هستید و کمپین‌تان را مدیریت می‌کنید، ممکن است با پیام‌هایی مواجه شوید که هنوز به افراد مورد ارسال نشده‌اند و یا ارسال آن‌ها موفقیت آمیز نبوده است. مهم‌ترین دلیل این امر بلاک کردن تبلیغات پیامکی توسط گیرنده است.

نحوه ارسال پیامک

نحوه بازاریابی پیامکی با استفاده از پنل برای اجرای یک کمپین پیامکی می‌تواند به شیوه‌های مختلفی باشد. مثلا ممکن است شما مایل به استفاده از روش «ارسال پیام از روی نقشه» علاقه‌مند باشید که برای این کار فقط کافیست محدوده خود را انتخاب کنید تا برای تمام افراد حاضر در آن پیام کوتاه ارسال شود. همچنین ممکن است شیوه ارسال گروهی را انتخاب کنید که پیام شما برای گروه خاصی از مخاطبینی که انتخاب می‌کنید فرستاده می‌شود. علاوه‌براین دو شیوه، ارسال پیام انبوه نیز یک شیوه بسیار موثر در SMS مارکتینگ است که در آن یک پیام تبلیغاتی برای افراد بی‌شماری (تعداد دلخواه شما) ارسال می‌شود.

قالب آماده برای ارسال پیامک

قالب آماده برای ارسال پیامک

اگر برای متن بازاریابی پیامکی خود دچار مشکل شده‌اید، هیچ نگران نباشید؛ در زیر یکی از بهتری نمونه‌های آماده را در اختیار شما می‌گذاریم تا از آن استفاده کنید.

سلام [نام مشتری]
{عدد} درصد تخفیف به شما تعلق گرفت!
برای استفاده از این تخفیف در فروشگاه {نام فروشگاه شما} تا {تاریخ} مهلت دارید.

ارسال پیامک هوشمند

پیامک هوشمند معمولاً شامل ویژگی‌هایی مانند شخصی‌سازی پیام و محتوای پویا است. برای مثال، کسب‌وکارها می‌توانند از پیامک هوشمند برای شخصی‌سازی پیام‌ها با نام مشتریان یا سایر اطلاعات مرتبط مانند تاریخچه خرید یا مکان استفاده کنند. آنها همچنین می‌توانند از محتوای داینامیک برای ایجاد پیام‌هایی استفاده کنند که بر اساس رفتار یا ترجیحات مشتری تغییر می‌کند، مانند توصیه محصولات بر اساس خریدهای قبلی. حتما تا به حال حداقل یک پیامک تبلیغاتی را با نام خود دریافت کرده‌اید، این دقیقا همان پیامک هوشمند است که می‌تواند باعث ایجاد حس تصمیم شود. بنابراین در مارکتینگ خود استفاده از آن‌ها را نیز مد نظر قرار دهید.

هزینه ارسال پیامک

هزینه ارسال پیامک در SMS مارکتینگ بسته به عوامل مختلفی مانند حجم پیام‌های ارسالی و تعداد صفحات آ متفاوت است. با این حال، هزینه ارسال پیامک به طور کلی پایین و بسیار با ارزش در نظر گرفته می شود، به خصوص در مقایسه با روش‌های تبلیغاتی دیگر.

ارسال پیامک گروهی

بازاریابی اس ام اسی فقط به معنای ارسال انبوه SMS نیست، بلکه اگر بخواهید هدفمندتر عمل کنید، می‌توانید به ارسال گروهی رو بیاورید. در این روش شما تبلیغات خود را فقط برای گروهی از افراد پیامک می‌کنید که دارای ویژگی‌های یکسان هستند. به طور مثال افرادی که به خرید یک دسته مشخص از کالاهای شما علاقه نشان داده و آن را خریده‌اند.

ادغام بازاریابی اس ام اسی با کانال های دیگر

ادغام بازاریابی اس ام اسی با کانال های دیگر

ادغام پیامک با سایر کانال ها و ابزارهای بازاریابی یک راه عالی برای کسب و کارها جهت ایجاد یک استراتژی بازاریابی جامع است. با ترکیب پیامک با کانال‌های دیگر مانند بازاریابی ایمیلی، تبلیغات رسانه‌های اجتماعی و سایر ابزارها، می‌توانید به طرق مختلف با مخاطبان خود درگیر شوید و تجربه‌ای و منسجم‌تر از برند خود ایجاد کنید.

برای مثال، می‌توانید از پیامک برای ارسال یادآور یا هشدار استفاده کنید و مشتریان خود را به صفحه فرود یا محتوای دیگری در یک وب‌سایت یا پلتفرم رسانه‌های اجتماعی هدایت کنید. این کار می‌تواند به افزایش تعامل با کانال‌های دیگر و هدایت ترافیک به یک مکان خاص کمک کند.

ارسال یا عدم ارسال پیامک؟

اگر واقعا به دنبال دریافت بازخورد مثبت از تبلیغات خود هستید، حتما یک پیشنهاد عالی را آماده کنید و آن را برای مخاطبین خود پیامک کنید؛ اما اگر حتی خودتان هدف اصلی ارسال یک پیام را نمی‌دانید و فقط می‌خواهید به هر نحوی شده تعامل پیامکی را حفظ کنید، احتمالا نتیجه خوبی نمی‌گیرید.

بهترین راهکار‌ها برای موفقیت در بازاریابی پیامکی

ارائه پیشنهادات وسوسه انگیز به مشتریان: برای جذب مشتریان بیشتر، یکی از بهترین روش‌ها، ارائه پیشنهادات محرک به آن‌ها است؛ ازجمله این پیشنهادات می‌توان به انواع تخفیفات، تست رایگان محصولات، ارائه خدمات رایگان (مانند ارسال رایگان) برا کسانی که از طریق پیامک خرید می‌کنند و موارد مشابه اشاره کرد. توجه داشته باشید که در این شیوه، متن تبلیغاتی شما باید جذاب، ترغیب کننده و اختیاری باشد و از هر گونه اجبار مشتری به انجام کاری پرهیز کنید.

تمرکز بر محتوای منحصر به فرد: متن پیامک‌های شما کوتاه و در حد چند خط و کلمه خواهند بود؛ اما باید به خوبی و با دقت کلمات را انتخاب کنید تا مشتریان با کسب و کار و محصول شما به درستی ارتباط برقرار کنند. بهره‌گیری از خلاقیت در محتوا، می‌تواند نقش مهمی در موفقیت بازاریابی پیامکی ایفا کند.

توجه به علایق و نیاز مشتریان: سعی کنید برای هر دسته از مشتریان پیامک مناسب آن‌ها را بنویسید. مشتریان در صورتی که احساس نکنند پیام شما به شرایط سنی، فردی یا موقعیت آن‌ها مرتبط است، احتمالاً پیامک را حذف می‌کنند؛ بنابراین، سعی کنید پیام‌هایتان را با توجه به نیازهای مشتریان تنظیم کنید و در لحظه‌ای که مشتریان نیاز به محصول یا خدمت شما دارند، آن را به آن‌ها ارائه دهید.

رابطه کارت ویزیت پیامکی و بازاریابی پیامکی

کارت ویزیت پیامکی، یک راه ارتباطی موثر و نوآورانه با افراد است که در دنیای مدرن ارتباطات به کار می‌رود. این فناوری امکان ارسال اطلاعات مختصر و مفید درباره کسب‌وکار شما را از طریق پیامک فراهم می‌کند؛ در واقع، کارت ویزیت پیامکی یک نسخه مختصر و جذاب از کارت ویزیت سنتی است که شامل اطلاعات تماس، اسم شرکت، لوگو و پیام تبلیغاتی است. ارسال کارت ویزیت الکترونیکی به افراد از طریق پیامک، راهی موثر برای جلب توجه آن‌ها به کسب‌وکار شما به شمار می‌آید. این روش علاوه‌بر آنکه هزینه‌های بازاریابی را کاهش می‌دهد، امکان ایجاد ارتباط سریع و مستقیم با مخاطبان را نیز فراهم می‌کند؛ بدین جهت، کارت ویزیت الکترونیکی را می‌توان یک ابزار مهم در استراتژی‌های بازاریابی پیامکی مدرن دانست.

آن‌چه با هم بررسی کردیم

دیدیم که بازاریابی پیامکی ابزار قدرتمندی برای کسب‌و‌کارهایی است که به دنبال تعامل با مخاطبان خود و مشاهده نتایج درخشان هستند. با در نظر گرفتن نرخ باز کردن بالای پیام، تحویل فوری، و توانایی شخصی‌سازی و هدفمند کردن پیام‌ها، این شیوه از بازاریابی برای ارتباط با مشتریان به روشی معنادار تعریف می‌شود. کسب‌و‌کارهایی که به صورت استراتژیک و با درک روشنی از مخاطبان و اهداف وارد این دسته از تبلیغات می‌شوند، می توانند به نتایج قابل توجهی دست یابند. خواه از طریق ارسال پیامک انبوه، پیامک هوشمند یا سایر مدل‌ها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *