راه اندازی باشگاه مشتریان سالن های زیبایی و آشنایی کامل با مزایای آن

2 مرداد, 1402

همانطور که می‌دانید در حوزه سالن های زیبایی رقابتی شدید در جریان است. مشتریان این حوزه روز‌به‌روز خواسته‌های متفاوتی دارند و نیازهایشان مدام در حال تغییر است. باشگاه مشتریان سالن های زیبایی می‌تواند پلی ارزشمند میان شما و مشتریان‌تان باشد تا با ایجاد رابطه‌ای پایدار با آن‌ها، از رقبای خود پیشی بگیرید. حتما به خوبی می‌دانید که وجود ارتباطات قوی با مشتریان این حوزه رمز موفقیت شماست؛ پس این را نیز بدانید که هیچ چیزی بیشتر از راه اندازی باشگاه مشتریان برای سالن های زیبای در ایجاد چنین رابطه‌ای به شما کمک نمی‌کند. در واقع باشگاه مشتریان آرایشگاه ها یکی از نقاط عطف کاری آن‌هاست. در ادامه با ما همراه باشید تا با تمام زوایای این نوع از باشگاه مشتریان آشنا شوید.

مزایای باشگاه مشتریان سالن های زیبایی

یک باشگاه مشتریان موثر برای سالن زیبایی شما، می‌تواند سرنوشت کسب‌وکارتان را برای همیشه عوض کند. در واقع این باشگاه برنامه‌ای انحصاری است که برای پاداش دادن و جلب مشارکت مشتریان وفادار شما طراحی شده و مجموعه‌ای از امتیازات ویژه را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. با داشتن چنین باشگاهی شما در واقع یک جامعه اختصاصی از مشتریان وفادار برای سالن زیبایی خود تشکیل می‌دهید و از مزایای فوق‌العاده‌اش بهره‌مند می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این مزایا، به موارد زیر بررس کنید.

افزایش وفاداری مشتری

با ارائه مزایا و جوایز انحصاری به اعضای باشگاه، مانند تخفیف روی خدمات، می‌توانید وفاداری مشتریان را تقویت کنید. این می‌تواند منجر به افزایش نرخ حفظ مشتری شود؛ یعنی افراد همیشه برای دریافت خدمات زیبایی مورد نیازشان دوباره پیش شما بر می‌گردند. زمانی که وفاداری مشتری افزایش پیدا می‌کند، او با شما و سالن‌تان وارد یک رابطه بلندمدت می‌شود که برایش بسیار مفید است. بهره‌مند شدن از تخفیف فقط برای اعضای باشگاه و افرادی که دوباره برمی‌گردند می‌تواند دلیلی برای لزوم راه اندازی باشگاه مشتریان سالن های زیبایی باشد.

افزایش تعامل با مشتری

برنامه وفاداری در باشگاه مشتریان سالن زیبایی باعث افزایش حس تعلق داشتن به یک جامعه خاص در بین افراد می‌شود؛ افرادی که خود را عضوی از یک گروه ارزشمند می‌دانند، تعامل‌شان با آن را افزایش می‌دهند. در نظر داشته باشید که تعامل و وفاداری مشتریان برای آرایشگاه ها از طریق راه اندازی باشگاه مشتریان بسیار افزایش پیدا می‌کند و منجر به رشد قطعی کسب‌وکارتان می‌شود. دنیا دنیای تعامل است و برد را کسب‌وکارهایی می‌کنند که از هر طریقی (باشگاه مشتری، اینستاگرام و غیره) به فکر افزایش تعامل با مشتریان هستند.

جمع آوری داده های ارزشمند مشتری

راه‌اندازی باشگاه مشتریان سالن های زیبایی به شما اجازه می‌دهد تا داده‌های ارزشمندی را در مورد مشتریان خود، مانند خدمات زیبایی مورد علاقه آن‌ها و اطلاعات فردی‌شان بدست آورید. این داده‌ها را می‌توانید برای هدفمند کردن اقدامات خود استفاده کنید. به طور مثال اگر قرار است تخفیف جذابی برای افراد ارسال کنید، بهتر است روی خدمتی این تخفیف را به آن‌ها پیشنهاد بدهید که بیشتر اوقات از همان استفاده می‌کنند (مانند رنگ مو، ترمیم ناخن یا غیره)؛ با این کار به افراد نشان می‌دهید که نیاز آن‌ها را به درستی تشخیص داده‌اید. از طرفی دیگر احتمال واکنش آن‌ها به تخفیف و ترغیب شدنشان را افزایش می‌دهید. اعضای باشگاه مشتریان سالن‌ های زیبایی اگر در روز تولد خود یه تخفیف منحصر به فرد یا جایزه را از سمت شما دریافت کنند، بدون شک به مشتری همیشگی‌تان تبدیل می‌شوند بنابراین داشتن اطلاعات فردی آن‌ها حسابی به کارتان می‌آید.

بازاریابی هدفمند

تبلیغ برای آرایشگاه زنانه ممکن است پرهزینه باشد، مخصوصا اگر اطلاعات دقیق مشتریان را در اختیار نداشته باشید. بگذارید با یک مثال این قضیه را باز کنیم؛ فرض کنیم شما خدمات رنگ مو، ترمیم ناخن و پاکسازی پوست را انجام می‌دهید. اگر یک باشگاه مشتری داشته باشید، می‌توانید پس از ارائه هر کدام از خدمات خود به هر شخص، نامش را در لیست دریافت کنندگان این خدمت وارد کنید؛ بنابراین روزی که تصمیم دارید جشنواره تخفیف‌های خود را راه‌اندازی کنید، می‌توانید برای هر کدام از این دسته‌ها یک پیامک هیجان انگیز ارسال کنید.

با این کار هر شخصی پیشنهادی را دریافت می‌کند که قبلا آن را آزمایش کرده و کیفیت کار شما را تجربه نموده است. همچنین او به این خدمت علاقه دارد و جزء نیازهای زیبایی‌اش است. بنابراین تبلیغات شما بیشترین نتیجه را می‌گیرد چون بسیار هدفمند اجرا شده است. تبلیغ برای سالن های زیبایی مسئله مهم و البته هزینه برداری است اما با راه اندازی باشگاه مشتریان سالن های زیبایی می‌توانید هزینه خود را کاهش و نتیجه را افزایش دهید.

تبلیغات دهان به دهان

یکی از موثرترین راه‌های افزایش مشتری برای آرایشگاه زنانه تبلیغات دهان به دهان است. این روش حتی برای حوزه‌های فروش کالا و محصول بسیار مفید است؛ چه رسد به حوزه خدمات و مخصوصا زیبایی. اعتبار آرایشگاه زنانه پیوند عمیقی با مورد تایید بودن توسط افراد دارد. هر کدام از مشتریان شما که خدمات جذابی را از باشگاه مشتری تان دریافت کرده باشند، آن را به دیگران هم توصیه می‌کنند و باعث محبوبیت و افزایش اعتبار سالن شما می‌شود. نتیجه این مدل تبلیغات چنان چشم‌گیر و بزرگ است که حتی تصورش را نمی‌کنید. در نظر داشته باشید که راه اندازی باشگاه مشتریان برای سالن های زیبایی یکی از بهترین روش‌های افزایش تبلیغات دهان به دهان در میان مشتریان است. اعضای راضی یک باشگاه، دوستان، خانواده و اطرافیان خود را تشویق به استفاده از خدمات شما می‌کنند.

ایجاد مزیت رقابتی

سیستم باشگاه مشتریان سالن زیبایی می‌تواند باعث بوجود آمدن یک تمایز بزرگ بین شما و رقبای‌تان باشد. هرچه در حوزه خود به مشتریان بیشتر اهمیت دهید، بیشتر می‌توانید از رقبای خود پیشی بگیرید. در دوره‌ای که ارتباط حرف اول را می‌زند بدون شک سالن‌هایی دارای باشگاه مشتری هستند از دیگران موفق‌تر عمل می‌کنند.

مراحل راه اندازی باشگاه مشتریان برای سالن های زیبایی

پس از بررسی مزایای باشگاه مشتریان سالن های زیبایی حالا حتما به راه‌اندزای آن فکر می‌کنید. برای این کار هیچ اقدام سختی نیاز نیست انجام دهید، فقط کافی است یک دستگاه باشگاه مشتریان داشته باشید و برنامه وفاداری خود را راه‌اندازی کنید. برای اینکه بهتر متوجه شوید، بیایید قدم به قدم تمام مراحل را بررسی کنیم.

۱- اهداف خود را مشخص کنید

اهدافی را که می‌خواهید از طریق باشگاه مشتریان خود به آن دست یابید را به وضوح مشخص کنید. آیا هدف اصلی شما افزایش مشتری برای آرایشگاه زنانه خودتان است؟ آیا هدف‌تان افزایش مراجعه مکرر مشتریان است؟ یا هر دو موارد فوق را می‌خواهید؟ هدف‌تان را به وضوح مشخص کنید چرا که باید تمام مراحل بعدی را بر اساس آن انجام دهید.

۲- معیار عضویت باشگاه را مشخص کنید

سیستم باشگاه مشتریان سالن زیبایی می‌تواند به اشکال مختلفی تنظیم شود. یکی از مواردی که برای راه اندازی این سیستم باید مد نظر قرار دهید، معیار عضویت افراد است. یعنی از خود بپرسید چه افرادی واحد شرایط عضویت در باشگاه هستند؟ آیا این باشگاه هزینه دارد؟ آیا دارای سطوح مختلف (مانند طلایی، نقره‌ای و برنزی) است؟ تمام این موارد را مشخص کنید. البته بیشتر فروشگاه‌ها ترجیح می‌دهند عضویت در این باشگاه را به صورت رایگان و تنها به کمک دستگاه ذخیره شماره موبایل مشتری انجام دهند. به این ترتیب افراد فقط با وارد کردن شماره خود، در باشگاه شما عضو می‌شوند و می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند.

۳- امتیازات ویژه باشگاه را مشخص کنید

مزایای باشگاه مشتریان سالن های زیبایی برای مشتریان را مشخص کنید. قرار است چه چیزی را با عضویت در این باشگاه به‌دست آورند؟ تخفیف‌های فصلی یا خدمات ویژه و رایگان در کنار خدمات اصلی؟ هر جایزه و امتیازی که برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید را مشخص کنید.

۴- اطلاع رسانی کنید

در کانال‌های ارتباطی خود، مانند اینستاگرام و تلگرام افتتاح سیستم باشگاه مشتریان سالن زیبایی خود را به همه مشتریان اعلام کنید؛ همچنین می‌توانید در محیط سالن خود تابلوهایی را قرار دهید تا افراد به وضوح متوجه راه‌اندازی باشگاه شما بشوند. همچنین می‌توانید هنگام پرداخت از آن‌ها بخواهید تا با وارد کردن شماره خود در دستگاه ثبت شماره، به صورت رایگان در باشگاه شما عضو شوند.

۵- دسته بندی مختلف ایجاد کنید

برای اینکه بهترین نتیجه را از باشگاه خود دریافت کنید، بهتر است برای هر یک از خدمات خود دسته‌بندی‌های مختلف ایجاد کنید. مثلا دسته‌بندی رنگ مو، پاکسازی و غیره. با این کار می‌توانید نام و اطلاعات هر مشتری که از خدمات شما استفاده می‌کند را در گروه همان خدمت ثبت کنید. در نظر داشته باشید که یک فرد ممکن است در چند گروه خاص حضور داشته باشد و این هیچ ایرادی ندارد؛ همانطور که قبلا گفتیم، این دسته‌بندی‌ها بازاریابی شما را هدفمندتر می‌کنند و می‌توانید در اجرای کمپین‌های تبلیغاتی خود بسیار هوشمندانه‌تر عمل کنید.

اهمیت دسته بندی مشتریان در باشگاه مشتریان سالن های زیبایی

در سالن های زیبایی مانند سایر کسب و کارهای دیگر مشتریان وفادار و قدیمی‌تر توقع دارند از مزایا و خدمات ویژه‌تری نسبت به مشتریان جدید بهره‌مند باشند؛ اما این موضوع به مدیریت سالن های زیبایی بستگی دارد که چگونه مشتریان خود را گروه بندی کنند و چه نوع امتیازات و تخفیفاتی را برای هر گروه در نظر بگیرند. به عنوان مثال، می‌توانید مشتریان ثابت و قدیمی را در یک گروه قرار داده و ایشان را در طول زمان با ارائه خدمات ویژه تشویق به بازگشت کنید. همچنین شما می‌توانید این دسته بندی را برای مشتریان هر خدمت از سالن زیبایی خود نیز انجام دهید؛ برای نمونه، برای مشتریان وفاداری که عمدتا از خدمات مربوط به ناخن شما استفاده می‌کنند می‌توانید تخفیفات مربوط به همین لاین را ارائه دهید تا مشتریان این گونه احساس کنند که به نیازها و علاقه‌مندی‌های آن‌ها توجه می‌شود.

جوایز و امتیازات مناسب برای باشگاه مشتریان سالن های زیبایی

برای اینکه مشتریان خود را شگفت‌زده کنید و تعامل‌تان با آن‌ها را افزایش دهید، باید جوایز و امتیازات خوبی را به آن‌ها پیشنهاد دهید. علاوه‌بر تخفیف‌های عادی روی خدمات مختلف‌تان که قبلا به آن اشاره کردیم، موارد دیگری هم وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید که در زیر آن‌ها لیست کرده‌ایم.

۱- مشاوره رایگان زیبایی

به اعضای باشگاه خود مشاوره‌های رایگان زیبایی ارائه دهید. صحبت با کارشناسان پوست و مو می‌تواند برای هر فردی ارزشمند و جذاب باشد. در کنار این مشاوره می‌توانید به افراد در مدت زمان‌های خاصی که مشاوره رایگان برای آن‌ها ممکن است، تخفیف روی رنگ مو یا پاکسازی پوست را ارائه دهید.

۲- هدایای مختلف

اعضای باشگاه خود را با هدایایتان شگفت‌زده کنید؛ مثلا می‌توانید یک نمونه کوچک از محصول جدید خود را (مثلا یک کرم پوست یا غیره) به صورت رایگان به آ‌ن‌ها هدیه دهید. البته می‌توانید این هدایا را فقط به اعضای سطح طلایی یا ویژه‌تان بدهید و جای خود را بیشتر در دل آن‌ها باز کنید. با این کار هم محصول‌تان را تبلیغ کرده‌اید و هم حس رضایت آن‌ها را افزایش داده‌اید.

۳- هدیه به ازای معرفی

در راه اندازی باشگاه مشتریان سالن های زیبایی به ازای هر شخصی که به شما معرفی می‌کنند جایزه بدهید. با این کار آن‌ها را تشویق می‌کنید تا به بیشتر شناخته شدن سالن شما کمک کنند و در ازای آن یک جایزه خوب بگیرند. این جایزه می‌تواند استفاده رایگان از برخی خدمات شما باشد و یا مبلغی به عنوان تخفیف برای خریدهای بعدی آن‌ها.

۴- رزرو ویژه

یک دغدغه بسیار مهم مشتریان شما، زمان رزرو خدمات مختلف است. برای مشتریان وفادارتان امکان رزرو فوری را فراهم کنید و به آن‌ها اجازه دهید در حساس‌ترین موقعیت‌های خود به شما اتکا کنند و خیال‌شان از یک نوبت خالی برای انجام خدمات راحت باشد. این کار به اعضای باشگاه مشتریان سالن های زیبایی حس ارزشمندی فراوانی می‌بخشد و افراد را شیفته سالنی می‌کند که این خدمت را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

۵- ورکشاپ های زیبایی روزمره

اعضای باشگاه مشتریان سالن های زیبایی را به ورکشاپ‌های رایگان دعوت کنید و در مورد اصول اولیه زیبایی و آرایش به آن‌ها توصیه‌های مفیدی را ارائه دهید؛ به عنوان مثال ورکشاپ آموزش آرایش مخصوص محل کار، دورهمی‌های ساده و غیره. با این کار بدون شک اعضای باشگاه خود را خوشحال می‌کنید. مشتریانی که در این ورکشاپ‌ها به صورت رایگان شرکت می‌کنند ممکن است فقط اعضای ویژه باشگاه شما باشند؛ یعنی نیازی نیست حتما برای همه رایگان باشد. بله می‌توانید از تخفیف صد در صد تا ده در صد را برای مشتریان مختلف (برنزی، نقره‌ای، طلایی و ویژه) در نظر بگیرید. باشگاه مشتریان سالن های زیبایی می‌تواند بیشتر از چیزی که در اینجا گفتیم خلاقانه باشد. پس در ارائه جوایز مختلف و حتی دور از ذهن تردید نکنید و نتیجه آن‌ها را بررسی کنید.

نظرسنجی از مشتریان در سالن‌های زیبایی چه تاثیری بر روی افزایش درآمد دارد؟

یکی از امکانات راه اندازی باشگاه مشتریان برای سالن های زیبایی نظرسنجی از مشتریان است. انجام نظرسنجی از مشتریان در سالن‌های زیبایی تأثیرات متعددی بر روی افزایش درآمد خواهد داشت که در زیر تأثیرات اصلی آن را بررسی کرده‌ایم:

1- ارتقای سطح کیفیت خدمات: با انجام نظرسنجی از مشتریان خود، می‌توانید نظرات و پیشنهادات آن‌ها را درباره کیفیت خدمات دریافت کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعفتان را شناسایی کرده و آن‌ها را بهبود ببخشید. با بهبود سطح کیفیت خدمات، مشتریان خوش‌نامتان نسبت به سالن زیبایی شما تجربه بهتری خواهند داشت و احتمال برگشت مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید نیز افزایش می‌یابد

2- ایجاد رابطه قوی با مشتریان: انجام نظرسنجی به مشتریان این حس را منتقل می‌کند که نظر و خواسته آن‌ها برای شما حائز اهمیت است؛ به عبارت دیگر این اقدام نشان می‌دهد که شما بهبود مستمر و پاسخگویی به نیازها و تمایلات مشتریان را جدی می‌گیرید. این ارتباط نزدیک با مشتریان، اعتماد آن‌ها را تقویت کرده و موجب بازگشت مشتریان می‌گردد.

3- توسعه خدمات جدید و تطبیق آن‌ها با نیاز مشتریان: نظرات مشتریان درباره خدمات موجود و نیازهای جدید آن‌ها، به شما اطلاعات مفیدی می‌دهد تا خدمات جدیدی را طراحی و ارائه کنید. با ارائه خدماتی که به دقت نیازهای مشتریان را برطرف می‌کنند، جذب مشتریان جدید و افزایش درآمد ما حتمی خواهد بود.

4- طراحی برنامه وفاداری مشتریان: با انجام نظرسنجی و بهره‌گیری از پیشنهادات مشتریان، می‌توانید برنامه‌های وفاداری مناسبی برای آن‌ها طراحی و ایجاد کنید. برنامه‌های وفاداری، مشتریان را تحریک می‌کنند تا به سمت سالن زیبایی شما بازگردند و به طور مداوم از خدمات‌تان استفاده کنند.

آنچه باهم بررسی کردیم

حوزه زیبایی و آرایشگاه های زنانه جایی است که رضایت و وفاداری مشتری در رشد و توسعه آن حرف اول را می‌زند؛ از همین رو افتتاح باشگاه مشتریان سالن های زیبایی می‌تواند بهترین اقدامی باشد که هر آرایشگاهی باید انجام دهد. ارائه پاداش‌ها و جوایز انحصاری رضایت افراد را افزایش می‌دهد و باعث به وجود آمدن روابط بلند مدت و موثر با افراد می‌شود. همچنین باعث می‌شود افراد با انجام تبلیغات دهان به دهان برای سالن شما مشتری‌های جدیدی را بیاورند و به رشد کسب و کارتان کمک کنند. همانطور که دیدیم، یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای باشگاه مشتریان سالن های زیبایی امکان برگزاری کمپین‌های هدفمندی است که افراد در آن تبلیغ همان چیزی را می‌بینند که به آن نیاز دارند. در آخر همیشه به یاد داشته باشید که راه اندازی یک باشگاه ساده‌تر از چیزی‌ست که گمان می‌کنید، فقط کافی‌ست از یک دستگاه ذخیره شماره موبایل استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *