انواع باشگاه مشتریان – ۸ نوع از موفق‌ترین مدل های باشگاه مشتریان

9 مرداد, 1402

به دنیایی از انواع باشگاه مشتریان (Loyalty Program Types) خوش آمدید! اگر به درستی نمی‌دانید باشگاه مشتریان چیست بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید که در فضای رقابتی کسب‌و‌کار امروز، ایجاد و حفظ یک پایگاه مشتری وفادار بیش از هر زمان دیگری ضروری است؛ از همین رو باید با تمام مدل های باشگاه مشتریان آشنا شوید و خودتان را برای به کارگیری این ابزار آماده کنید. ابزار قدرتمندی که همه کسب‌وکارها، اعم از بزرگ و کوچک، می‌توانند از آن برای پرورش یک اجتماع VIP از طرفداران برند خود استفاده کنند. معرفی انواع باشگاه مشتریان و استفاده از آن‌ها امروزه از نان شب هم برای هر کسب‌وکارها واجب‌تر است؛ پس در ادامه این مطلب از وبسایت دایرکت همراه ما باشید تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

انواع باشگاه مشتریان امتیازات انحصاری، تجربیات بی‌نظیر و پاداش‌های ارزشمندی را برای حفظ تعامل موثر با مشتری در اختیار شما می‌گذارند. این مزایای ویژه می‌تواند حفظ مشتری و ترغیب او به تکرار در خرید را به طور سرسام آوری افزایش دهد و موفقیت و رشد شما را برای مدتی طولانی تضمین کند. یک تعامل معنادار و با دوام این روزها بیش از هر چیز دیگری برای کسب‌وکارها لازم است و می‌تواند سرنوشت شما را برای همیشه تغییر دهد. با بررسی موفق ترین نمونه های باشگاه مشتریان می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

نکته: انواع باشگاه مشتری بر اساس سیستم و سازوکاری که دارند می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند؛ ازاین‌رو در لیستی از انواع باشگاه مشتریان که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، پیشنهاد می‌کنیم به دنبال یک مدل از باشگاه مشتریان باشید که بیشترین تطابق و هماهنگی را با کسب‌وکارتان دارد.

برنامه های وفادارسازی مشتری

برنامه های وفادار سازی مشتری در واقع گنجینه‌ای از جوایز هستند که برای ترغیب مشتریان به ایجاد یک رابطه پایدار با یک برند طراحی شده‌اند. وقتی مشتریان در یکی از انواع باشگاه مشتریان ثبت‌نام می‌کنند، دنیایی از هدیه‌های انحصاری، پیشنهادات ویژه، و تجربیات سفارشی‌شده را دریافت می‌کنند که باعث می‌شود احساس کنند یک فرد VIP و گرامی برای کسب‌وکار هستند.

تصور کنید که در یک برنامه وفاداری در کافی شاپ مورد علاقه خود شرکت می‌کنید. به عنوان یک عضو در این برنامه، برای هر بار رفتن به کافی شاپ و هر خرید امتیازی کسب می‌کنید که وقتی به حد مشخصی برسد نوشیدنی رایگان دریافت خواهید کرد. با دانستن اینکه تنها به دلیل مشتری وفادار بودن پاداش رایگان دریافت می‌کنید، هر بار که دل‌تان می‌خواهد به یک کافی شاپ بروید، یاد همان کافی شاپ مورد نظر می‌افتید. علاوه‌براین همیشه پیشنهادها و تخفیف‌های ویژه‌ای را از طریق پیامک دریافت می‌کنید که فقط و فقط به شما تعلق دارد. این کار باعث می‌شود به‌عنوان یک مشتری واقعاً احساس ارزشمندی کنید.

اما این همه ماجرا نیست! بستگی به کسب‌وکار شما دارد که چه مزایایی را در اختیار افراد بگذارید. ممکن است شما مایل باشید در برنامه‌های وفاداری خود مزایای دیگری مانند دسترسی زودهنگام به محصولات جدید، رویدادهای ویژه و مواردی دیگر را نیز ارائه دهید. به‌این‌ترتیب افراد همیشه مایل هستند که با شما تعامل داشته باشند و برای برخورداری از مزایا، امتیاز جمع کنند. این یکی از موفق‌ترین مدل های باشگاه مشتریان در کل تاریخ است.

باشگاه مشتریان بر اساس عضوگیری

باشگاه مشتریان بر اساس عضوگیری

باشگاه مشتریان بسته (Limited Club)

باشگاه مشتریان بسته یا Limited Club در واقع نوعی از باشگاه مشتریان است که تعداد اعضای آن محدود شده است؛ به عبارت دیگر در این نوع باشگاه مشتریان، تعداد مشتریانی که می‌توانند عضو شوند یا از خدمات و مزایای باشگاه بهره‌مند گردند، محدود است. این محدودیت می‌تواند به دلایل مختلفی ازجمله میزان ظرفیت، ایجاد ارزش منحصربه‌فرد برای اعضا، تأمین کیفیت بالا در خدمات و محصولات، ایجاد تمایز رقابتی و غیره ایجاد شود.

باشگاه مشتریان بسته معمولاً مزایا و خدمات ویژه‌ای را به اعضای خود ارائه می‌دهد؛ به عنوان مثال ممکن است اعضا از مزایای مختلفی همچون تخفیف‌های ویژه، دسترسی به محصولات یا خدمات منحصربه‌فرد، رویدادها و جشنواره‌های ویژه، خدمات مشاوره‌ای، اولویت در خرید محصولات یا خدمات جدید و غیره بهره‌مند باشند. باشگاه مشتریان بسته (Limited Club) به عنوان یک استراتژی بازاریابی، به منظور جلب و نگه‌داشت مشتریان برتر و بهبود تجربه آن‌ها ایجاد می‌شود .اعضای باشگاه مشتریان بسته معمولاً بر اساس معیارهای خاصی مانند تعداد خرید، اهمیت مشتری و سایر فاکتورهای مشابه انتخاب می‌شوند.

باشگاه مشتریان باز (Open Club)

باشگاه مشتریان باز یا Open Club یکی از انواع باشگاه مشتریان است که برای همه افراد، بدون در نظر گرفتن محدودیت تعداد اعضا قابل دسترسی است. در باشگاه مشتریان Open Club، همه مشتریان می‌توانند به سادگی عضو شده و از خدمات و مزایای آن بهره‌مند گردند چراکه ارزشیابی و انتخاب عضویت بر اساس معیار خاصی انجام نمی‌شود. باشگاه مشتریان باز نیز همانند سایر برنامه های وفاداری مشتریان با هدف افزایش تعامل با مشتریان و وفادارسازی آن‌ها ایجاد می‌شود و در این راستا امکانات و مزایای مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

باشگاه مشتری بر اساس اشتراک

باشگاه مشتری بر اساس اشتراک جایی است که مشتریان با تجربه‌ای لذت‌بخش ناشی از دریافت محتوا یا محصول مورد نیاز خود حق اشتراک پرداخت می‌کنند. تصور کنید شما بخشی از یک باشگاه مبتنی بر اشتراک هستید که توسط یک برند لایف استایل مورد علاقه‌تان ارائه می‌شود. در این اشتراک هر ماه، جعبه‌ای با طراحی زیبا به درب منزل شما می‌رسد، مملو از محصولاتی که با دقت انتخاب شده‌اند و متناسب با سلیقه و ترجیحات شما هستند. این مانند دریافت یک هدیه از خودتان است که برای غافلگیری و خوشحالی شما ضمن باز کردن جعبه‌های جدید در هر ماه طراحی شده است. یک نمونه بسیار پر تکرار از این مدل، اشتراک مجلات، فیلم و غیره است.

در معرفی انواع باشگاه مشتریان یا همان Loyalty Program Types باید توجه ویژه‌ای به این مدل کرد. باشگاه مشتریان مبتنی بر اشتراک معمولاً هدایای دیگری نیز که مورد علاقه مشتریان‌شان است را همیشه به افراد ارائه می‌دهد. چیزی که این مدل کلاب را واقعاً خاص می‌کند، عنصر انتظار و شگفتی است. مشتریان شما هر ماه منتظر چیزهایی جدیدند که از آن خبر ندارند؛ پس اگر به فکر راه‌اندازی چنین باشگاهی هستید، این عنصر را در نظر بگیرید.

باشگاه مشتریان VIP یا عضویت ویژه

باشگاه مشتریان VIP یا عضویت ویژه

حالا زمان کشف دنیای جذاب کلاب VIP یا باشگاه‌های عضویت ویژه است؛ این باشگاه جایی است که مشتریان با سطح بی‌نظیری از تجملات برخورد می‌کنند. در این کلاب‌ها که یکی از انواع باشگاه مشتریان حرفه ای است، درها به روی دنیایی از تجربیات مجلل و خدمات سفارشی که فقط برای عده معدودی اختصاص داده می‌شود، باز می‌شوند.

باشگاه‌های عضویت VIP به دلیل توجه استثنایی به جزئیات و تعهد، یک تجربه برتر برای ارائه شناخته می‌شوند. در این مدل افراد به عنوان یک عضو، به حوزه‌ای از امتیازات دسترسی پیدا می‌کنند که در دسترس عموم نیست؛ این می‌تواند شامل دسترسی به محصولات و خدماتی ویژه باشد. به طور مثال اگر شما یک آژانس تبلیغاتی یا شرکت لوازم آرایشی باشد، مشاوره‌های خصوصی رایگان با بهترین متخصصان حوزه از جمله خدماتی است که دریافت می‌کنید.

در میان انواع باشگاه مشتریان این مورد بسیار حساس است و برای هر مدل کسب‌وکاری جواب نمی‌دهد. اگر می‌خواهید از باشگاه های VIP یا عضویت ویژه استفاده کنید باید کسب‌وکار شما به گونه‌ای با ارائه خدمات جانبی در ارتباط باشد تا بتوانید مزایایی مانند کنفرانس‌های آموزشی، جلسات مشاوره‌ای و غیره را به مشتریان VIP خود ارائه دهید.

باشگاه مشتریان مبتنی بر بازی کاری (Gamification)

در لیست معرفی انواع باشگاه مشتریان این مدل از همه خلاقانه‌تر است. باشگاه مشتریان مبتنی بر بازی کاری (Gamification) در واقع یک سفر مهیج به دنیایی پر از ماجراجویی است. جایی که مشتریان سفر جذابی را آغاز می‌کنند که با مزایای ویژه پیوند خورده است. در این مدل به ازای شرکت کردن افراد در یک بازی یا در یک رقابت دوستانه و جذاب به آن‌ها جایزه و پاداش داده می‌شود. این برای مشتری مصداق بارز همان جمله معروف «با یک تیر دو نشان زدن» است.

مهم‌ترین ویژگی متمایز کلاب‌های گیمیفیکیشن شده، عنصر پاداش و مزایا در کنار هم است. اعضا با دریافت جوایزی مانند تخفیف، محصول رایگان، دسترسی رایگان به یک قسمت از نرم‌افزار یا نسخه دمو، و یا حتی امتیازات ویژه، تشویق به مشارکت و تعامل با باشگاه می‌شوند. این جوایز باعث ایجاد حس ارزش و قدردانی برای اعضا شده و همچنین باعث می‌شود افراد احساس کنند بخشی از یک جامعه جذاب و فان هستند. اگر قصد راه‌اندازی باشگاه مشتریان مبتنی بر بازی کاری را دارید، باید همیشه پویا و فعال باشید و به جای فعالیت ماه به ماه، یک پلن بازی و مشارکت هفتگی داشته باشید؛ این باعث می‌شود تا همیشه در ذهن افراد به عنوان یک منبع هیجان‌انگیز شناخته شوید.

باشگاه مشتریان افیلیت یا مشارکت با کسب و کار های دیگر

این مدل یک باشگاه مشتریان به صورت مشارکت با کسب و کار های دیگر است؛ جایی که مشتریان می‌توانند از دنیایی از مزایا و تخفیف‌های انحصاری گسترده و متنوع استفاده کنند. در باشگاه مشتریان افیلیت که یکی از بهترین مدل های باشگاه مشتریان است، افراد بخشی از باشگاهی هستند که شبکه‌ای از مشارکت‌های استراتژیک را ارائه می‌دهد و به آن‌ها امکان دسترسی به طیف گسترده‌ای از محصولات، خدمات و تخفیف‌هایی را می‌دهد که در دسترس عموم نیست.

کلاب های افیلیت یا وابسته به گونه‌ای طراحی می‌شوند که از مشارکت‌های سودمند متقابل با سایر مشاغل برای ایجاد یک موقعیت برد-برد برای مشتریان استفاده کنند. این باشگاه ها با کسب‌وکارهای مختلفی همکاری می‌کنند تا تخفیف‌های انحصاری، تبلیغات یا سایر امتیازات ویژه را به اعضای خود ارائه دهند. اعضا می‌توانند از پس‌انداز و دسترسی به پیشنهادات ممتاز از طریق مشارکت در باشگاه لذت ببرند.

اگر می‌خواهید در حوزه‌تان چنین باشگاهی راه‌اندازی کنید، باید با طیف وسیعی از شغل‌های مرتبط به اکوسیستم خود همکاری کنید و برای مشتریان علاقه‌مندی که عضو می‌شوند، تخفیف‌ها و امتیازاتی در سراسر اکوسیستم در نظر بگیرید. باشگاه مشتریان افیلیت یکی از پیچیده‌ترین و البته در عین حال یکی از موفق ترین انواع باشگاه مشتریان است.

باشگاه مشتریان سطحی و لولی

باشگاه مشتریان سطحی و لولی

به این باشگاه‌ها، باشگاه مشتریان بر اساس سیستم های پلکانی نیز گفته می‌شود. در این کلاب‌ها سطوح مختلفی از عضویت برای مشتریان قابل دسترسی است که هر کدام از این سطوح دارای مزایای خاصی هستند. اغلب مشتریان بر اساس میزان تعامل، خرید یا مشارکت آن‌ها در یک اقدام خاص در لول‌های مختلف باشگاه مشتریان سطحی دسته‌بندی می‌شوند؛ امتیازات ویژه نیز بر اساس هر جایگاه به افراد اعطا می‌شود. اگر عضویت‌های برنزی، نقره‌ای و طلایی را در باشگاه‌های مختلف دیده باشید به خوبی باشگاه های سطحی و لولی را می‌شناسید.

باشگاه مشتریان مبتنی بر سیستم امتیازدهی

این باشگاه‌ها که در واقع باشگاه مشتریان بر اساس سیستم امتیازدهی هستند به مشتریان این امکان را می‌دهند که بر اساس خریدها یا تعاملات خود امتیاز کسب کنند. این امتیازات می‌تواند برای دریافت پاداش، تخفیف یا سایر مزایا استفاده شود.

معایب: یکی از مهم‌ترین معایب باشگاه مشتریان مبتنی بر سیستم امتیازدهی، آن است که امکان دارد اعضا پس از رسیدن به حداکثر امتیازی که تعیین شده و استفاده از امکانات آن، دیگر تمایل خود را برای ادامه استفاده از کالا یا خدمات شما از دست بدهند. با وجود آن که این مدل از برنامه وفادارسازی مشتریان، بسیار رایج است اما برای کسب‌وکارهایی همچون رستوران، کافی‌شاپ و یا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات شارژ اعتباری که برگشت مشتری به سرعت رخ می‌دهد پیشنهاد می‌شود.

باشگاه مشتریان مبتنی بر تعهد مشتریان

در لیست معرفی انواع باشگاه مشتریان حالا به یکی از جالب‌ترین نمونه‌ها می‌رسیم. باشگاه مشتریان مبتنی بر تعهد مشتریان یکی از مدل هایی است که بر تقویت روابط بلندمدت با مشتریان وفاداری که تعهد بالایی نسبت به یک برند یا کسب‌وکار نشان داده‌اند، تمرکز دارد. هدف این نوع کلاب شناسایی مشتریان و ارائه پاداش به آن‌هایی است که به طور مداوم با یک برند تعامل دارند و در طول زمان وفاداری خود را نشان داده‌اند.

ازجمله بهترین نمونه‌های باشگاه مشتریان بر اساس تعهد مشتریان، می‌توان به Amazon Prime اشاره کرد. یکی از امتیازاتی که آمازون برای اعضای باشگاه مشتریان خود در نظر گرفته است، دادن یک هدیه به ارزش حدود 10 دلار در ماه و ارسال رایگان سفارشات به افرادی است که در طول سال حداقل 99 دلار از این فروشگاه خرید کرده‌اند. راه اندازی این طرح موجب خرید بیشتر مشتریان از فروشگاه آمازون شده است؛ به طوریکه مشتریان وفادار این شرکت که در رده‌ Prime قرار می‌گیرند، به طور متوسط سالانه 1500 دلار خرید انجام می‌دهند، در حالی که مشتریان عادی به طور میانگین 650 دلار خرید از آمازون داشته‌اند.

باشگاه مشتریان ترکیبی

باشگاه مشتریان ترکیبی، به عنوان یک سیستم نوآورانه و جذاب در میان انواع سیستم های وفادارسازی مشتریان، یک تجربه‌ استثنایی برای کاربران به ارمغان می‌آورد. این برنامه منحصربه‌فرد، همانطور که از نامش پیداست ترکیبی از دو یا چند نوع سیستم وفادارسازی مشتریان است. برای مثال شما می‌توانید یک باشگاه مشتریان مبتنی بر بازی کاری را با یک باشگاه مشتریان سطحی و لولی ترکیب کرده و یک باشگاه مشتریان ترکیبی ایجاد کنید.
این سیستم می‌تواند به گونه‌ای باشد که هرگاه کاربران سطح جدیدی از بازی‌ها را با موفقیت به پایان برسانند، باشگاه مشتریان آن‌ها را به سطوح بالاتری از وفاداری و امتیازات متنوع و ارزشمندتری هدایت کند. به واسطه برنامه وفادارسازی ترکیبی، افراد نه تنها از بازی کردن لذت می‌برند، بلکه از فرصت‌های متنوع برای بهره‌مندی از محصولات شرکت نیز بهره‌ می‌برند؛ البته باید توجه داشت شرکت در بازی بایستی مستلزم خرید محصولات یا استفاده از خدمات باشد.

لیست خدمات انواع باشگاه مشتریان

شما به عنوان یک کسب‌وکار می‌توانید خدمات مختلفی را به مشتریان خود ارائه دهید. بر اساس اینکه کدام یک از انواع باشگاه مشتریان را انتخاب کرده باشید، این خدمات می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

● ارائه تخفیف‌ها به صورت دوره‌ای
● پیشنهادات سفارشی شده با توجه به سابقه خرید مشتریان و ترجیحات آن‌ها
● خدمات ویژه‌ای که به افراد عادی تعلق نمی‌گیرد. (مثلا پشتیبانی طولانی‌تر)
● جوایز و امتیازاتی که می‌توانند به صورت کارت هدیه باشند و در خریدهای بعدی از مبلغ سبد خرید کم کنند.
● شرکت در رویدادها، سمینارها و وبینارهای رایگان که می‌توانند در مورد آموزش محصول یا خدمات باشند.
● دریافت مشاوره‌های رایگان با افراد متخصص
● خدمات رایگان تکمیلی مانند: ارسال رایگان، امکان مرجوع کردن کالا و غیره

سخت افزار و نرم افزار در انواع باشگاه مشتری

نرم‌افزارها و سخت‌افزارها برای بهبود عملکرد و مدیریت راحت‌تر انواع باشگاه مشتریان به کار گرفته می‌شوند. در زیر چند نمونه از کارایی و انواع آن‌ها را معرفی می‌کنیم تا بیشتر با این قضیه آشنا شوید.

● نرم افزار مدیریت کارآمد و عضویت: این نرم‌افزارها می‌توانند فرآیند مدیریت عضویت را با خودکار کردن وظایفی مانند ثبت‌نام در عضویت، تمدید و ردیابی مشارکت مشتری ساده کنند.
● سخت افزار راه اندازی باشگاه مشتریان: یکی از بهترین سخت‌افزارهایی که در راه‌اندازی انواع باشگاه مشتریان استفاده می‌شود، دستگاه ذخیره شماره موبایل مشتریان است. این دستگاه پس از خرید شماره افراد را دریافت کرده و به صورت خودکار وارد سیستم می‌کند. ارسال پیام اتوماتیک تشکر و همچنین ارسال تبلیغات هدفمند در آینده با داشتن چنین دستگاهی سخت نیست؛ چون کالکشنی از مخاطبین ارزشمند را در اختیار کسب‌وکار قرار می‌دهند.
● نرم افزار شخصی سازی پیشرفته: این نرم افزار در انواع باشگاه مشتریان کاربرد دارد. نرم افزار شخصی سازی پیشرفته می‌تواند به کسب‌وکارها امکان جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها در مورد ترجیحات، رفتارها و الگوهای خرید مشتری را بدهد.

آنچه درباره انواع باشگاه مشتریان فهمیدیم

همانطور که دیدیم هر کدام از انواع باشگاه مشتریان مزایای خاصی را ارائه می‌دهند که باید بر اساس تناسب‌شان با کسب‌و‌کار شما انتخاب شوند. دست شما برای این انتخاب باز است: از باشگاه‌های مبتنی اشتراک گرفته تا باشگاه‌های VIP، همگی می‌توانند گزینه خوبی برای شما باشند. از قدرت این باشگاه‌ها برای برقراری تعامل موثر با مشتریان خود استفاده کنید و با ساخت یک رابطه بلند مدت، چرخه عمر آن‌ها را افزایش دهید و با تشویق‌شان به تکرار در خرید رشد کسب‌وکار خود را تضمین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *