راهنمای جامع راه اندازی باشگاه مشتریان برای کسب و کارهای مختلف

۲۱ مرداد, ۱۴۰۲

هر کسب‌وکاری آرزوی داشتن یک پایگاه از مشتریان وفادار را در سر می‌پروراند. پایگاهی به نام باشگاه مشتریان که نه تنها باعث می‌شود افراد دوباره و دوباره از همان کسب‌وکار خرید کنند، بلکه به ارتشی از حامیان برند تبدیل می‌شود که همه جا از آن سخن می‌گویند و به دوستان خود معرفی‌اش می‌کنند. راه اندازی باشگاه مشتریان به تشکیل یک جامعه پرجنب‌وجوش منجر می‌شود که اعضاء آن بخاطر احساس ارزشمندی و دریافت جوایز و پاداش‌های ویژه از تعامل با کسب‌وکار لذت می‌برند. در این مقاله با راهنمای راه اندازی باشگاه مشتریان در کنارتان هستیم تا در پیاده سازی باشگاه مشتریان هیچ مشکلی را احساس نکنید و بهترین نتیجه را از ایجاد آن بدست آورید.

باشگاه مشتریان چیست و چه اهدافی دارد؟

در پاسخ به این سوال که باشگاه مشتریان چیست باید گفت ایجاد باشگاه مشتریان یک راهکار استراتژیک است که به وفادارسازی و متعهد کردن مشتریان منجر می‌شود؛ یعنی مجموعه اقدامات، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی که همگی در کنار هم یک سیستم وفاداری را ایجاد می‌کنند. در این سیستم مزایا، جوایز و پیشنهادات انحصاری جذابی به گروهی خاص از مشتریان (اعضاء باشگاه) داده می‌شود. هدف از راه اندازی باشگاه مشتریان ایجاد یک رابطه بلندمدت و سودآور بین کسب‌وکار و مشتریان است. برای اینکه بیشتر اهداف آن را درک کنید، موارد زیر را بررسی کنید.

افزایش وفاداری مشتری

یکی از اهداف اصلی باشگاه مشتریان ایجاد حس وفاداری و دلبستگی به کسب‌وکار در میان اعضای باشگاه است. شما به عنوان یک کسب‌وکار باید با ارائه جوایز و امتیازات انحصاری، مشتریان را تشویق کنید که در تعامل با شما باقی بمانند و خرید از شما را به رقبای‌تان ترجیح دهند.

افزایش تعامل با مشتری

یکی از مهم‌ترین اهدافی که کسب‌وکارها بخاطر آن به سراغ آموزش راه اندازی باشگاه مشتریان می‌روند، افزایش تعامل با مشتری است. وقتی افراد به صورتی فعال با فروشگاه شما در تعامل باشند، ارتباط آن‌ها با شما عمیق‌تر می‌شود. این ارتباط عمیق به افراد احساس ارزشمند بودن و تعلق داشتن به کسب‌وکارتان را می‌دهد و به شما اعتماد می‌کنند.

خریدهای تکراری

یکی از اصول طراحی باشگاه مشتریان همین مورد، یعنی تشویق افراد به خرید مجدد است. در میان مزیت های راه اندازی باشگاه مشتریان این مورد از بقیه ارتباط مستقیم‌تری با سودآوری شما دارد. ترغیب مشتریان به خرید منظم با ارائه تخفیف‌های دوره‌ای یا امتیازات ویژه عملی می‌شود.

ایجاد فرصت فروش موازی

ساخت باشگاه مشتریان فرصتی منحصر‌به‌فرد برای معرفی محصولات یا خدمات جانبی به اعضای باشگاه است. در این باشگاه اعضا به برند شما اعتماد دارند و این فرصت خوبی است تا فروش موازی خودتان را افزایش دهید.

مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان

مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان آنقدر زیاد است که غیرقابل شمارش به نظر می‌رسد. این باشگاه با ارائه طیف وسیعی از خدمات ویژه به مشتریان مزیت‌های جانبی بسیاری را برای کسب‌وکار فراهم می‌کند. در ادامه تمام این مزایا را نام می‌بریم.

حفظ مشتریان

یکی از مهم‌ترین مزیت های راه اندازی باشگاه مشتریان افزایش نرخ حفظ مشتری است. تمامی جوایز و پاداش‌هایی که به اعضاء خود می‌دهید در این قضیه موثرند. در واقع باشگاه مشتریان ریزش مشتری را کاهش می‌دهد و با اقدامات هدفمند خود به حفظ بیشتر آن‌ها کمک می‌کند.

افزایش درآمد

به جرات جذاب‌ترین مزیت این باشگاه افزایش درآمد است. خریدهای تکراری اعضا باشگاه و همچنین فروش موازی محصولات جانبی به صورت مستقیم باعث افزایش درآمد می‌شوند. علاوه بر آن تعامل مخاطبین با کسب‌وکار شما و ایجاد یک رابطه بلند مدت با آن‌ها به صورت غیرمستقیم باعث افزایش فروش می‌شوند؛ چون آن‌ها هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات را کاهش می‌دهند و نتیجه بخشی آن را زیاد می‌کنند.

تبلیغات دهان به دهان

پیاده سازی باشگاه مشتریان در واقع پیاده سازی یک سیستم وفاداری است که تمرکز اصلی آن بر افزایش رضایت مشتریان است. مشتریان راضی تجارب خود از تعامل با برند شما را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و آن‌ها را به برقراری ارتباط با شما دعوت می‌کنند. این روش یکی از موثرترین راه‌های جذب مشتری است که با اعتماد بسیار بالایی شروع می‌شود و تقریبا هیچ هزینه‌ای ندارد. تبلیغات دهان به دهان مزیتی پرسود است که می‌تواند کسب‌وکارتان را متحول کند.

اصلی ترین مراحل راه اندازی باشگاه مشتریان

پاسخ به این سوال که چگونه باشگاه مشتریان راه اندازی کنیم ممکن است کمی چالش برانگیز و سخت باشد. ایجاد باشگاه مشتریان دنیای بسیار گسترده‌ای دارد که اگر طبق اصول و برنامه در آن پیش نروید ممکن است راه را اشتباه بروید؛ اما جای نگرانی نیست؛ چون در ادامه اصلی‌ترین مراحل آن را به طور کامل به شما آموزش می‌دهیم تا با خیال راحت کارتان را شروع کنید.

۱- خرید دستگاه ذخیره شماره موبایل

دستگاه ذخیره شماره موبایل به شما امکان می‌دهد شماره تماس افراد را به راحتی و در اوج احترام از آن‌ها دریافت کنید و این گنجینه ارزشمند را به سادگی مدیریت کنید. اطلاعات مشتری در باشگاه مشتری حرف اول را می‌زند. بدون در اختیار داشتن اطلاعات افراد نمی‌توانید باشگاه راه‌اندازی کنید. بنابراین، قبل از هرچیزی باید به فکر خرید این سخت افزار برای راه اندازی باشگاه مشتریان باشید و سپس به سراغ مراحل بعدی بروید.

۲- تعیین اهداف

اهداف خاصی را که می‌خواهید به آن برسید مشخص کنید. این اهداف ممکن است شامل چیزهایی مانند افزایش وفاداری مشتری، افزایش تکرار در خرید و یا تمام موارد دیگری که قبلا به آن‌ها اشاره کردیم باشند. وقتی این اهداف را نوشته باشید، می‌توانید تمام سازوکار این سیستم را بر اساس آن‌ها طراحی کنید؛ طوری که برای تحقق هر هدف، اقداماتی را در نظر گرفته باشید.

۳- مشتریان خود را زیر ذره‌بین ببرید

چگونگی راه اندازی باشگاه مشتریان به این بستگی دارد که مشتریان شما دارای چه ویژگی‌هایی باشند. در واقع فقط پس از تجزیه و تحلیل دقیق آن‌ها است که می‌توانید مشخص کنید آن‌ها چه نیازهایی دارند و باید برای برآورده کردن هر کدام از آن نیازها چه اقداماتی را انجام داد. برای این کار حتما از نرم افزار راه اندازی باشگاه مشتریان کمک بگیرید. این نرم‌افزار اصلا چیز پیچیده‌ای نیست. در واقع با خرید دستگاه ذخیره شماره موبایل و استفاده از پنل پیامکی آن می‌توانید در آنجا اطلاعات هر مخاطب را ثبت کنید و آن را در دسته‌بندی مخصوصی قرار دهید.

جوایز و امتیازات باشگاه را مشخص کنید

پس از اینکه مشخص کردید هدف اصلی شما چیست و مخاطب‌تان چه کسی است و چه نیازهایی دارد، باید به فکر تعیین امتیازات و جوایز باشید. امتیازاتی که منطبق بر نیازهای مشتری بوده و آنقدر برای او جذاب باشد که بخواهد برای بدست آوردن آن‌ها تعاملش با کسب‌وکار شما را افزایش دهد. برای اینکه کارتان ساده‌تر شود، به لیست زیر نگاه کنید تا برای تعیین مدل امتیازات ایده بگیرید.

● امتیازاتی که باعث می‌شوند از آن‌ها به عنوان تخفیف استفاده کرد

● ارسال رایگان برای تمام خریدها بدون در نظر گرفتن ارزش سبد خرید

● شرکت در دوره‌های رایگان آموزشی مرتبط با محصول یا خدمات

● تعمیر یا سرویس رایگان سالانه

● هدایای ویژه و منحصربه‌فرد در مناسبت‌های خاص

● پشتیبانی رایگان

● پورسانت به ازای معرفی دوستان و آشنایان

۵- گروه بندی مشتریان

این مورد یکی از مهم‌ترین اصول راه اندازی باشگاه مشتریان است. بدون گروه‌بندی دقیق مشتریان نمی‌توانید بازاریابی و تبلیغات خود را هدفمند کنید و هزینه آن را کاهش دهید. در واقع وقتی مشتریان خود را بر اساس معیارهای مختلفی مانند ویژگی‌های آن‌ها (سابقه خریدشان، سن و وضعیت تاهل، جنسیت و غیره) دسته‌بندی می‌کنید، می‌توانید پیشنهادات جذابی به آن‌ها ارائه دهید. مثلا اگر آن‌ها را بر اساس سابقه خریدشان تقسیم‌بندی کنید، می‌توانید برای هر دسته تبلیغ محصولی را پیامک کنید که قبلا به آن تمایل نشان داده‌اند و در سبد خریدشان جای داشته است؛ همچنین اگر آن‌ها را بر اساس ویژگی‌های دیگری مانند مشخصات و اطلاعات جمعیت شناسی آن‌ها تقسیم کنید، می‌توانید در تبلیغات خود موثرتر باشید. مثلا لوازم را بر اساس مردانه یا زنانه بودنشان برای گروه‌های خاصی تبلیغ کنید.

امکانات لازم برای راه اندازی باشگاه مشتریان

کارتان برای راه اندازی کاستومر کلاب ساده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. با در اختیار داشتن چند عنصر می‌توانید باشگاه خود را افتتاح کنید و فعالیت آن را شروع کنید. امکانات لازم برای راه اندازی باشگاه مشتریان را در زیر ببینید و برای فراهم کردن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

● دستگاه باشگاه مشتریان یا همان دستگاه ذخیره شماره مشتری

● پنل پیامکی برای مدیریت کمپین‌ها، تبلیغات و ارتباط با افراد

● تیم پشتیبانی و روابط عمومی (بسته به بزرگی کسب‌وکارتان این تیم می‌تواند از یک تا چندین نفر باشد)

● سیستم امتیازدهی و پردازش پرداخت مشتریان (برای اینکه به صورت خودکار بر اساس خرید افراد آن‌ها را طبقه‌بندی کنید و امتیازات آن‌ها را مشخص کنید)

● نرم‌افزار CRM برای مدیریت ارتباط با مشتریان (این مورد برای کسب‌وکارهای کوچک ضروری نیست)

هزینه راه اندازی باشگاه مشتریان

حساب و کتاب قبل از ایجاد باشگاه مشتریان ضروری است. شما باید دقیقا بدانید که چقدر هزینه در پیش دارید تا بتوانید آن را با پتانسیل‌های خود بسنجید و به درستی برنامه‌ریزی کنید. هرچند قیمت سخت‌افزار مورد نیاز بسیار مناسب است، اما بهتر است قیمت دستگاه ثبت شماره همراه مشتریان را در فروشگاه دایرکت بررسی کنید تا با دید بهتری تصمیم بگیرید.

به جز این دستگاه، با توجه به مواردی که در قسمت امکانات لازم برای راه‌اندازی باشگاه ذکر کردیم، هزینه شما کاملا بستگی به بزرگی فروشگاه و کسب‌وکارتان دارد. همچنین بستگی به اینکه به چند نیروی پشتیبانی نیاز دارید یا چه نرم‌افزارهایی را می‌خواهید پیاده‌سازی کنید. در صورتی که مالک یک کمپانی بزرگ متوسط تا بزرگ هستید احتمالا هزینه‌های بیشتری را باید بپردازید؛ اما اگر مالک یک فروشگاه هستید، هزینه راه اندازی باشگاه مشتریان برای شما فقط خرید همان دستگاه و شارژ ماهیانه پنل پیامکی برای ارسال پیامک است.

مشاوره راه اندازی باشگاه مشتریان

با اینکه اصلی‌ترین مراحل راه اندازی باشگاه را نام بردیم، اما ممکن است ریزه کاری‌هایی وجود داشته باشد که ذهن شما را درگیر کرده باشند؛ در این صورت می‌توانید برای دریافت مشاوره راه اندازی باشگاه مشتریان به صفحه تماس با دایرکت مراجعه کرده و با کارشناسان ما تماس بگیرید. بیشتر فروشگاه‌ها وقتی به مشاوره نیاز پیدا می‌کنند که در حال برنامه‌ریزی برای سازوکار باشگاه خود هستند. شما نیز اگر نمی‌دانید که چه سازوکاری بیش از همه مناسب کسب‌وکارتان است می‌توانید با کارشناس ما تماس بگیرید و مشاوره دریافت کنید.

راه اندازی باشگاه مشتریان برای کدام کسب‌وکارها مناسب است؟

به یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در راهنمای راه اندازی باشگاه مشتریان رسیده‌ایم. هر کسب‌وکاری که به دنبال افزایش نرخ وفاداری مشتریان باشد، می‌تواند از باشگاه مشتری استفاده کند. این باشگاه برای کسب‌وکارها و فروشگاه‌های مختلف می‌تواند به سبک متفاوتی استفاده شود که مطابق با مدل همان فروشگاه باشد. در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا با ایجاد باشگاه مشتریان برای فروشگاه‌های مختلف آشنا شوید.

راه اندازی باشگاه مشتریان کافی شاپ

راه اندازی باشگاه مشتریان کافی شاپ ابزار قدرتمندی را برای افزایش وفاداری مشتریان فراهم می‌کند. با طراحی یک باشگاه جذاب و خلاقانه می‌توانید بهشتی را برای قهوه دوستان فراهم کنید که همیشه از ارتباط با آن لذت ببرند. ایده‌های زیر می‌تواند به شما در راه اندازی این سیستم کمک کند.

● برای اعضاء باشگاه مشتریان کافی شاپ خود امتیازات ویژه‌ای قائل شوید. مثلا می‌توانید به آن‌ها اجازه دهید بدون نیاز به رزرو، حتی در شلوغ‌ترین ساعات روز روی شما حساب کنند و مطمئن باشند که یک میز خالی برایشان وجود دارد.

● برای هر خرید به آن‌ها امتیازاتی بدهید که می‌توانند آن‌ها را جمع کنند و برای خرید نوشیدنی رایگان از آن استفاده کنند.

● با شروع هر فصل، روی نوشیدنی‌های مختلف خود تخفیف ویژه اعضا بگذارید.

راه اندازی باشگاه مشتریان برای بوتیک

راه اندازی باشگاه مشتریان برای بوتیک می‌تواند به نقطه پرش کسب‌وکار شما تبدیل شود. به کمک این باشگاه می‌توانید تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای مشتریان خود رقم بزنید که آن‌ها را شیفته تعامل با شما کند. ایده‌های زیر را بررسی کنید تا در راه‌اندازی این باشگاه موفقیت خود را تضمین کنید.

● نیازهای مشتریان خود را بسنجید و بر اساس آن‌ها، پاداش‌های خود را مشخص کنید. به طور مثال می‌توانید همیشه یک هفته زودتر از اطلاع‌رسانی عمومی شارژ لباس‌های جدید، فقط به اعضای باشگاه اعلام کنید تا دسترسی زودتری از مردم عادی داشته باشند.

● دوره‌های مد و استایل روز برگزار کنید و اعضای ویژه را دعوت کنید تا جذاب‌ترین استایل‌های روز دنیا را یاد بگیرند.

● متناسب با سبک لباس‌هایی که می‌خرند به آن‌ها اکسسوری رایگان هدیه دهید. مانند دستبند، گردنبند و غیره.

● با هر خرید به آن‌ها امتیازاتی بدهید که بتوانند در خریدهای بعدی‌شان از آن استفاده کنند.

راه اندازی باشگاه مشتریان لوازم خانگی

راه اندازی باشگاه مشتریان لوازم خانگی می‌تواند گامی سرنوشت‌ساز و متحول کننده در جهت تقویت روابط بلندمدت با مشتریان باشد. اعتبار و اعتماد در این حوزه حرف اول را می‌زند و باید باشگاه خود را بر اساس ایده‌هایی پیش ببرید که برای مشتریان چشم‌گیر باشد. در ادامه این ایده‌ها را بررسی کنید و از آن‌ها الهام بگیرید.

● امتیازاتی را برای اعضاء باشگاه در نظر بگیرید که هر کسی آرزوی داشتن آن‌ها را دارد. به طور مثال می‌توانید روی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های این حوزه یعنی تعمیر وسایل تمرکز کنید. ارائه تعمیر یا سرویس رایگان لوازم خانگی می‌تواند بسیار وسوسه‌انگیز باشد.

● به اعضاء باشگاه اجازه دهید تا هر وسیله‌ای را از هر برندی که باشد به صورت پیش سفارش خریداری کنند. در این راه حامی آنان باشید و به شریک آن‌ها تبدیل شوید و هرچه خواستند را برای‌شان سفارش دهید.

● آموزش استفاده از وسایل، تکنیک‌ها و ترفندهایی را در اختیار آن‌ها قرار دهید که تجربه مشتریان در استفاده از هر محصول را بهبود بخشد.

● دوره‌های تعمیر روزمره و نگهداری اصولی از لوازم خانگی را برگزار کنید و به اعضاء ویژه باشگاه نکاتی را منتقل کنید که عمر استفاده از وسایل آن‌ها را بالا ببرد.

راه اندازی باشگاه مشتریان املاک

در دنیای خرید، فروش و اجاره ملک، راه اندازی باشگاه مشتریان املاک می‌تواند به طرز چشم‌گیری سودآوری را افزایش دهد. در واقع شما جامعه‌ای از افراد علاقه‌مند به حوزه ملک را دور خود جمع می‌کنید که به شما اعتماد دارند و برای دریافت مشاوره به کسی جز شما رجوع نمی‌کنند. چه نیاز به اجاره مسکن داشته باشند و چه در فکر خرید و فروش، با ایده‌های زیر در کنار آن‌ها باشید تا سرنوشت بازی را به نفع خود تغییر دهید.

● تحلیل و آنالیز بازار را به صورت رایگان به اعضاء باشگاه خود ارائه دهید و در ذهن آن‌ها این را ثبت کنید که می‌توانند به عنوان یک مشاور روی شما حساب کنند. البته این خدمت ارزشمند را باید فقط برای اعضاء باشگاه خود فراهم کنید.

● ویژه‌ترین فایل‌های خود را، قبل از اینکه به صورت عمومی در معرض دید خریداران قرار دهید، برای اعضاء باشگاه خود ارسال کنید.

● بر اساس بودجه افراد برای آن‌ها به صورت اختصاصی بهترین پیشنهادهای خرید، فروش و اجاره را ارسال کنید.

راه اندازی باشگاه مشتریان سالن های زیبایی

دنیای زیبایی، دنیای اعتماد و رضایت مشتری است. راه اندازی باشگاه مشتریان سالن های زیبایی می‌تواند به شما در تبدیل شدن به سالن مورد اعتماد مشتریان کمک کند. راه محبوبیت در میان افراد به کمک این باشگاه سخت نیست؛ فقط باید کمی هوشمند باشید و به نکات و ایده‌های مهمی که در ادامه می‌گوییم توجه کنید و از آن‌ها الهام بگیرید.

● دوره‌های زیبایی و آرایش روزمره برای اعضاء باشگاه برگزار کنید

● برای استفاده مشتریان از هر کدام از خدمات شما امتیازی را تعیین کنید که در حساب افراد ذخیره می‌شود. آن‌ها می‌توانند روی خدمات بعدی از این امتیازات به عنوان تخفیف استفاده کنند.

● مشاوره رایگان زیبایی در اختیار اعضا باشگاه بگذارید.

راه اندازی باشگاه مشتریان خدمات خودرو

باشگاه مشتریان خدمات خودرو یک ابزار منحصر به فرد است که توسط شرکت‌ها و مغازه‌های ارائه‌دهنده خدمات خودرو برای جذب و حفظ مشتریان استفاده می‌شود. این باشگاه با هدف ارائه خدمات بهتر، افزایش رضایت مشتریان و تشویق آن‌ها به بازگشت، راه اندازی می‌شود. باشگاه مشتریان خدمات خودرو از طریق ارائه مزایای ویژه به مشتریان می‌تواند ارتباط موثری با آن‌ها برقرار می‌کند؛ ازجمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ارائه تخفیف‌های ویژه برای خدماتی نظیر تعمیر خودرو، استفاده از کارواش و غیره

• قیمت‌های ویژه برای قطعات یدکی خودرو برای اعضای باشگاه مشتریان

• ارائه خدمات اضافی رایگان مانند تعویض روغن یا تعویض فیلتر

• سرویس های دوره‌ای و رایگان خودرو

راه اندازی باشگاه مشتریان موبایل فروشی

راه اندازی باشگاه مشتریان برای فروشگاه های موبایل به عنوان یک استراتژی منحصر به فرد، با پتانسیل‌های فراوانی همراه است. این سیستم نه تنها به افزایش فروش شما منجر می‌شود، بلکه به واسطه ایجاد ارتباطات عمیق‌تر با مشتریان، تعاملات دائمی‌تر و تجربه خرید بهتری برای آنان فراهم می‌کند. ازجمله مزایای برجسته راه اندازی باشگاه مشتریان موبایل فروشی می‌توان به ارائه تخفیفات ویژه و منحصر به فرد به اعضای باشگاه، ارتقاء تجربه خرید با ارائه مشاوره‌های فنی و راهنمایی‌های به‌روز، جمع‌آوری اطلاعات مشتریان به منظور انجام تبلیغات هدفمند و ایجاد ارتباط مستمر از طریق نشریات و اطلاعیه‌های مخصوص اعضای باشگاه مشتریان اشاره کرد.

آنچه باهم بررسی کردیم

حالا که با هم نحوه راه اندازی باشگاه مشتریان را بررسی کردیم، وقت آن است که برای شروع و انجام این حرکت استراتژیک برنامه‌ریزی کنید. باشگاه مشتریان می‌تواند تجربه مشتری را عمق ببخشد و رضایت او را از تعامل با کسب و کارتان افزایش دهد. پیاده سازی باشگاه مشتریان در کسب‌وکارتان باعث می‌شود افراد به خرید کردن از شما ادامه دهند و با تبلیغات دهان به دهان به جذب مشتری بیشتر کمک کنند. فراموش نکنید که اولین و مهم‌ترین قدمی که باید بردارید، خرید دستگاه ثبت شماره مشتری است و پس از آن تمام مسیر چنان هموار می‌شود که خودتان حیرت می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *